Dokumentation af el ifbm hussalg

Hej,

Vi har fået vores hus solgt, og i den forbindelse har købers advokat stillet krav om at jeg skal fremsende dokumentation for at el-arbejdet er udført af autoriseret håndværkere.

Jeg er selv elektriker, og har derfor selv lavet alt el-arbejde, så jeg har jo ikke nogen faktura på arbejdsløn.. Hvad kan så bruges som dokumentation?

Der er selvf. lave el-tilsyns rapport, som var 99,9% fejlfri..

Er der nogen der ved hvilken dokumentation jeg kan benytte?


Jesper Pedersen

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Du kan jo ikke dokumenter at der er udført at aut. Elinstallatør idet ikke er lavet af en. Men Modparten har vel heller ikke krav om at se dine kvitteringer og der er heller ingen krav om du skal gemme dem. Men du kan vel hyrer en autoriseret til at gennemgå det og at det opfylder loven og han laver en erklæring på.
Skrevet af christiannielsen på 20-02-2015 18:55
Jeg kan heller ikke se hvorfor købers advokat har ret til at kræve dokumentation. Men der kan vel laves en SKSrapport på arbejdet.

Købers advokat har ret til at kræve næsten hvad som helst. Om man så indvilger i advokatens krav er en helt anden sag Hvis advokaten ikke er tilfreds, kan han/hun selvfølgelig lade handlen falde på gulvet.

Enig i at brugbar dokumentation kan fremskaffes via en Aut. installatør. Meget gerne én køber også kan stå inde for, nu når trådstarter selv færdes i branchen som elektriker. Der skulle helst ikke kunne rejses tvivl i forhold til habilitet.

 

 

 

Lige af ren nysgerrighed.

Hvad har du svaret i tilstandsrapporten under punktet om der er installationer i huset, der er udført af folk uden autorisation?
Der står ingen steder at man skal gemme håndværkerkvitteringer, så det kan han da skyde en hvid pil efter.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce

Korrekt.

Men det er heller ikke det advokaten beder om. Der bedes om dokumentation for at tingene er lavet af en aut. installatør. Det kan have andre former end kvitteringer.

Jeg undrer mig mere over hvorfor køber overhovedet har fået den idé, at de vil se dokumentation, hvis el-rapporten er god. Det er derfor jeg har spurgt lidt til, hvad der er svaret i tilstandsrapporten.

Uden lige at have kigget i tilstandsrapporten (det er knap et halvt år siden den blev lavet) vil jeg mene at jeg har sat flueben i at det er udført af autoriseret håndværkere da jeg ikke kunne se nogen forskel da det jo stadig er min chef der har skaffet ny måler, med hvad der dertil hører.

Så hvis bare der skal laves SKS rapporten også underskrives af firmaet så er det jo ingen problem..

Jesper Pedersen

Hvis du har lavet arbejdet med din chefs vidende og under hans ansvar og dermed forsikring, så er der slet ingen problemer. Det er som du selv skriver bare at få papirene lavet og afleveret til advokaten.

Jeg går som en selvfølge ud fra at din chef er aut. installatør.

Spørgsmålet om fx EL arbejde er lavet af en autoriseret er vel i virkeligheden ret umuligt at svare på.
Typisk er der jo kun een i virksomheden der er indehaver af en autorisation. Medarbejderne arbejder så under dennes supervisor, og han/hun siger så god for det udførte arbejde.
Altså kan man være ret sikker på at der reelt kun er en ganske lille, om nogen, der er udført af en med autorisation......

Jo jeg er klar over man så skal have en autoriseret til at sige god for arbejdet.

Og i spørgerens tilfælde er det sikkert ikke noget problem at få mester til at sige OK for at arbejdet er udført under opsyn/overvågning af en autoriseret EL installatør.

Mvh Njord

MVH Njord
Jeg synes ikke det er så umuligt at svarer på igen. I tilstandsrapporter og andre steder er det der i virkeligheden spørges om, om der er nogen autoriseret (og dermed en forsikring) der vil/kan tage ansvar for det der er lavet. Det handler ikke om, det fysisk er den person der har autorisationen, der har lavet arbejdet, som du også korrekt skriver. En autoriseret mester kan i princippet hyre hvem som helst, få dem til at lave autoriseret arbejde og så efterfølgende tage ansvaret for det.

Så hvis vi bare for sjov antager at spørgerens mester ikke vil kendes ved arbejdet, så er trådstarter ilde stedt i forhold til at have svaret 'nej' på spørgsmålet i tilstandsrapporten om der er installationer, der er lavet uden autorisation. Det er selvom det hele er lavet til perfektion.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis