Spørgsmål omkring gulvkonstruktion i vådrum

Hej LDS brugere

Jeg er i fuld gang med mit renoveringsprojekt i badeværelset. Jeg har banket fliser ned og skal nu til at støbe nyt gulv. Min idé er at støbe det nye gulv ovenpå de eksisterende fliser med Alfix Planemix 80 eller lign. og mine spørgsmål hertil er så:

1. Jeg planlægger at lave en bruseniche afskærmet med bruseforhæng med fald ned mod et Unidrain, med en 1-2 cm kant op til det øvrige gulv. SKAL der være en til to procent fald på det ØVRIGE gulv, udenfor brusenichen som er 1-2 cm højere end inden i brusenichen??

2. Hvordan skal jeg forholde mig ift. det eksisterende gulvafløbet midt på badeværelset, når skal gulvet hæves omkring 4 cm? skal man hæve det også, eller?

3. SKAL der være flisesokkel de første 10 cm op ad væggen hele vejen rundt, eller kan jeg godt have væv hele vejen ned til gulvet (udenfor brusenichen)??

Alle råd og hjælp er meget velkomne, mange tak!

Mvh.

StefanS

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fjern de gamle fliser. Det er hurtigt gjort.

Derefter kan du lave brusenichen forsænket og med fald. Så kan resten af gulvet været plant eller med en smule fald mod nichen. Så kan du droppe gulvafløben. Det er nok nemmest.

Du skal have vådrumsmembran 10cm op af væggen ikke fliser. Det må gerne være væv. Men tænk også på rengøringsvenlighed, en sokkel vil være hensigtsmæssig.
du laver blot et nyt afretningslag af cement og sand i forholdet 1:3.5. Så opbygger du fald i det. Skal du have lagt varmeslanger ned også? Så bør du nemlig komme længere ned, alternativt skal du ligge 12mm slanger med lille mellemrum.
Hej Stefan

Er der kælder under? Hvilket afløb har du i midten af gulvet?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Hej Janus

 

Det er badeværelse i en lejlighed på 1. sal.

afløbet er næsten identisk med dette: http://www.billigvvs.dk/images/ProductPictures/large/69/Bluecher-Afloeb-t-Beton-og-Klinkegulve-40-mm-196466.jpg

 

Mvh.

Stefan

Annonce
Hej Stefan

Du skal under alle omstændigheder have skiftet afløbet ud med et som har en membranflange, de der firkantede er ulovlige i dit tilfælde, det er formentligt til at tage op.
Du kan måske bruge : https://ao.dk/just-boligafloeb-square-oe110mm-153584146 , det passer i et allerede eksisterende 110mm rør.

Og nej der behøver ikke være fald på gulvet imod bruseområdet. Det kan du lave helt lige hvis du vil , bare vandet, hvis der er nok af det, kan komme ud igennem brusenichen.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af StefanS på 20-02-2015 12:01

Hej LDS brugere

Jeg er i fuld gang med mit renoveringsprojekt i badeværelset. Jeg har banket fliser ned og skal nu til at støbe nyt gulv. Min idé er at støbe det nye gulv ovenpå de eksisterende fliser med Alfix Planemix 80 eller lign. og mine spørgsmål hertil er så:

1. Jeg planlægger at lave en bruseniche afskærmet med bruseforhæng med fald ned mod et Unidrain, med en 1-2 cm kant op til det øvrige gulv. SKAL der være en til to procent fald på det ØVRIGE gulv, udenfor brusenichen som er 1-2 cm højere end inden i brusenichen??

2. Hvordan skal jeg forholde mig ift. det eksisterende gulvafløbet midt på badeværelset, når skal gulvet hæves omkring 4 cm? skal man hæve det også, eller?

3. SKAL der være flisesokkel de første 10 cm op ad væggen hele vejen rundt, eller kan jeg godt have væv hele vejen ned til gulvet (udenfor brusenichen)??

Alle råd og hjælp er meget velkomne, mange tak!

Mvh.

StefanS

 

Hej.

1.

Der skal i alt være 3 cm fald imellem dørtrin og gulvrist.

Jeg vil nok vælge en 18-22 mm fald pr 900mm i brusenishen og resten på min 8 mm pr 1000 mm. Da der kan ske vandsprøjt uden for brusenichen samt hvis vandet løber over i håndvasken. Men det afhænger stadig for hvor højt dørtrinet er i forhold til det færdige gulv. Bemærk at vådrumssikrigen skal udføres op af dørtrinets side, før dørtrinet tæller med. Så højden på vådrumsikring op af dørtrinet =overkant dørtrin. Hvis du forstår.

2.

Når du ligevel skal have udført et nyt unidræn ville jeg sløjfe dette eksisterne gulvafløb og føre unidrænet til dette afløb. Men ellers skal den forhøjes med dette produkt som janus viser billede af. Bemærk det billede du viser af risten er ikke ulovlig. Det er selve ristdelen som sættes ned i flangedelen som janus viser.

3.

Det er vådrumsikringen der skal 100 mm op som beskrevet. og som beskrevet vil det være en god ide at udfører en sokkelklinke. Jeg laver dem i en højde af 75 mm. Sjovt nok synes jeg 70mm ser æstetisk for lille ud og 80mm for stor ud. men det kommer også an på klinkens størrelse.

Som udgangspunkt vil jeg også fjerne fliserne, da disse kan være løse eller løsne sig med tiden.

Hilsen Martin

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin

Skal der være fald i et ikke vådrum? Det kræver måske at vi også lige kender størrelsen på rummet , under 3,25m2 er alt vådrum ik sandt?


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

er det et lovmæssigt krav, at der skal være 3 cm fald fra dørtrin til gulvrist? Mit badeværelse er 2,2 kvm, så relavtivt småt. det betyder også at det hele er betegnet som vådzone, bortset fra loftet.. og mit spørgsmål hertil er så.. lige nu er gulvet i badeværelset ca. 4 cm lavere end det øvrige gulv i lejligheden, og hvis jeg løftede gulvet 3 cm, ville det knap være 1 cm lavere.. er der nogle lovmæssige krav om dette??

Hej Janus

Tak for svaret med afløbet.. det er muligt at det allerede er sådan et jeg har monteret i badeværelset, men blot med flisen lagt helt op til risten.. det er jeg ikke helt sikker på. er det muligt bare at løfte det sammen med gulvet omkring 3 cm højere op?

Mvh.

StefanS

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis