Ny radiator - Hvordan klarer jeg rørene?

Jeg har fået mod på at montere en radiator selv i et værelse på ca. 10 m2.

Udfordringen er at jeg ikke har prøvet det før og at rørtilslutningen kræver lidt rørarbejde.

To jern rør (3/8'' kommer op af gulvet m afstand ca 70 mm.

Jeg har ikke kunnet finde radiatorer som har sådan en tilslutning, så jeg har tænkt at købe noget a la: http://www.vvs1.dk/varmesystemer/radiatorer/radiatorer/riopanel-radiator-pk2-555-800mm.html

Det giver mig tilslutningsmulighederne:

Spørgsmål:

1) Nogen fordele/ulemper ved de to muligheder, bortset fra det æstetiske?

2) Hvilke rør, vinkler og ikke mindst værktøj skal jeg anskaffe mig for at kunne klare opgaven?

 

Jeg har fået mod på at montere en radiator selv i... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
19/2 kl. 23,24 skrev LL1 en stykliste til montering A

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik, muligvis er det fordi jeg er en glad amatør, men umiddelbart kunne jeg ikke se ud af den glimrende stykliste om det er nemmest/bedst/billigst at vælge kobber, messing, galvaniseret stål, jern for diverse rør og fittings.
Men jeg fik det råd fra Nippel at vælge alm. jern, så tænker jeg at gøre.

Nu mangler jeg blot at finde ud af om det kan lade sig gøre at bruge radiatoren med indgang i bunden og i givet fald hvor den kan købes.

Tak for diverse input.
Nemmest/bedst/billigst? Det afhænger lidt af evner og af hvilket værktøj du har til rådighed.
Som udgangspunkt har jeg diverse tænger, nedstryger, skruestik, pakgarn og salve.
Det er mit indtryk at jeg ikke kommer uden om at låne eller købe en gevindskærer.

Jeg har udmærkede gør-det-selv evner, men har ikke før arbejdet med tilskæring af rør.
Kan man ikke få excentriske forskruninger, til at "samle" de to rør, så der er 50 mm imellem? Og dermed bruge en radiator med tingang i bunden, uden at skulle skære gevind osv?
Annonce
Desværre ikke. Kan du lodde rør?
nej, jeg kan ikke lodde rør
Lidt en skam, kunne være lavet rimeligt pænt sådan. Men du er sikker ferm og retur er som tegnet?
Frem og retur: Ja fremløb er det venstre og yderste rør på tegning A og B.
sidder de i 90 graders vinkler under gulvet?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis