Hjemmebygget arbejdsluft kompressor?

Hejsa.
Kunne godt tænke mig at høre hvilke komponenter der skal bruges for at lave en arbejdsluft kompressor. Ud over tank og motor/kompressordel
Hvis der er nogen der har nogle tegninger/diagrammer over det kunne det være til stor hjælp.
Vh. Dennis
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på LDS

Det kommer jo an på i hvor stor skala det skal være.
Men du skal i hvert fald bruge en sikkerhedsventil, en trykafbryder m. udluftning, et motorværn, en kontraventil og tilslutningsrør.
Desuden skal der en hane i bunden til at lukke kondensvand ud med.
Men du skal "love mig en ting" Inden du sætter tryk på, skal du trykprøve den. Det gøres ved at fylde beholderen med vand, og så pumpe tryk på med vand til noget over det tryk som sikkerhedsventil er på. Der er enorm energi presset sammen når man har luft. Det er set at en mur er væltet hvis en beholder er sprunget Nå ja skidt med muren, der kan jo ske det der er værre.
Når man bruger vand til at trykprøve med, er det fordi det ikke kan presses sammen, og derfor ikke er farlig. VVS firmaer har trykprøveapparater.
Kig lige på Harald Nyborg eller Biltema inden du begynder. De koster altså ikke meget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar! Grunden til spørgsmålet er, at jeg har skaffet en kompressor fra et køleanlæg som jeg så tænkte at lave en luftkompressor ud af det er sådan en to cylindrer en der er drevet af en 4hk elmotor.
Ved du evt. Hvor man kan finde nogle tegninger af er anlæg, og hvor jeg kan skaffe delene?
Mvh. Dennis

Hej.

Jeg har set en fiks en lavet på en sækkevogn af en gasflaske og en frysekompressor. Jeg skal ikke udtale mig om l/min. men han var godt tilfreds til lidt pusteri ved værkstedsbordet.

Og så siger den næsten ikke noget så den er til at holde ud at have i værkstedet.

mvh


 varmetossen

Jeg havde også tænkt at bruge en gasflaske til tank
En kølekompressor har den ulempe, at der ikke er stempelringe i, så den smider en masse olie med ud i luften.
(det er ikke et problem når den sidder i et lukket kølesysten )

Jeg har selv prøvet at lave sådan en kompressor, af en gammel kølekompressor, det vat også en tocylinderet, mener den hed Bitzer. Men den blev hurtig skiftet ud, netop pga. af alt det olie i luften.

En højtryksrenser er fin at trykprøve med, det har jeg selv brugt, den skal bare stoppes hurtig, inden der kommer for meget tryk på. (test med vandfyldt beholder, til det dobbelte af arbejdstrykket)
Annonce

Hej.

Hvis du tager en storskraldstur i den uge der er sat ud kan du sagtens være heldig at finde en kompressor hvor motoren måske er stået af, og så er der stadig komponenterne.

mvh


 varmetossen

Okay. Jeg tror jeg prøver alligevel, og ser om det går. Kan man ikke komme ud af problemet med en olieudskiller? Kan jeg godt bruge delene fra en "alm" kompressor?

Jeg kender ikke lige en hjemmeside med tegninger. Når det er så stor en kompressor skal du også have regnet lidt på sikkerhedsventil. Den skal kunne afblæse den mængde luft som kompressoren kan give.

Her er en trykafbryder, med motorværn

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/T...der-17428/

Og her sikkerhedsventiler Der kan klare fra 600 liter / minut til 2000 l/min.

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/T...til-17215/ 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fedt! Tak. Men kan jeg ikke bare gå med livrem og seler, og købe en der afblæser 2000 l/min? Er det hvad jeg skal bruge af komponenter, altså trykafbryder og sikkerhedsventil og så selvfølgelig tank og kompressor?
Og jeg tror du skal have kontraventil imellem kompressor og tank. Ellers kan din motor ikke starte op fordi der står tryk ovenpå cylinderen. Det rør stykke der ligger der skal så afluftes. Det kan pressostat klare. Der skal være et lille rør fra mellem-trykrøret til studs under pressostat. Har dog set "større" kompressorer der alligevel havde problemer med at komme i gang, hvis de ikke havde en længere afluftningstid. (tidsrelæ) Men det kan kun erfaring vise.
Og jeg glemte i første svar at der også bør være manometer (trykmåler)
Og til JE__NS den med højtryksrenser er genial.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis