Fjernelse af hanebånd og forstærkning af spær

Hej LDS

Jeg er den glade vinder af og hjælpe en veninde med hendes LDS projekt 

Problemet består af at en del husets overetage (værelser og repos) ikke var registret på BBR (hun er har overtaget det sidste år), samt værelserne var meget lav loftet (maks 2,0m).

 

Da er i forbindelse med overtagelsen af huset udstedt en byggetilladelse, til og gøre værelserne/repos lovlig, men det kræver jo at det skal kunne opfylde 2,4 m i frihøjde.

Og det vil kræve at man enten fjerner eller flytter hanebåndene.

 

Min kongs tanke var at monteret forstærkninger på siden af spærrene, sådan så selve benene på spærret bliver forstærket, i midt hoved skulle det ikke ændre noget på lasternes fordeling på væggene eller overlæggere.

Jeg har ikke målt noget på spærrene endnu, men benene/overliggere er 6x6 eller 8x8 tømmer, hanebånd monteret i ca. 2,0m over overlæggere, og ca. 5-6 meter rejsning midt på.

Desuden har huset valmet galve, og forholdsvis nyt rødstens tegltag med undertag.

 

Da finanserne ikke er kæmpe store på projektet, så er spørgsmålet hvilken spærtræ vil være stærk nok til og montere, så hanebåndene kan fjernes?


Venlig Hilsen
Rønbo
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke om det allerede er forsøgt, men det kunne forsøges at søge om dispensation idet konstruktionen med spær nu engang er som den er.

Du skal ikke regne med at kunne fjerne hanebåndet helt, dertil er der nogle "indre" kræfter der bliver for store. Dvs. det bliver hele spæret der skal forstærkes og der skal laves nye samlinger på alle spær. Det er ikke umiddelbart et LDS projekt.

At flytte hanebåndet op kunne være en mulighed, især hvis 3 m over hanebåndet som jeg læser det?
Forstærkningen vil jeg nok råde dig til at få noget rådgivning omkring, især så huset også kan forsikres efterfølgende.

En tredje mulighed kunne være at åbne op omkring hanebånd, så de blev synlige og lave den ønskede lofthøjde.

Mvh Simon

Mvh Simon
Bygningsingeniør
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis