Vandstikledning

Hej.

Jeg er ved at renovere et lille toilet.
Midt i badeområdet, kommer den gamle stikledning op (i venstre side af billedet)

Denne skal så forlænges et par meter, til ved siden af kloakrør'et i højre side af billedet.. så er spørgsmålet..

Hvad fittings og rør skal jeg bruge? vil tro det er 32mm plastikrør der er nu.. (lidt svært at se, da det er pakket ind i et 1½" rør)

Hilsen
Jon

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.vvs-eksperten.dk/isiflo-vinkel-32mm
Skrevet af Jonolsen på 19-02-2015 00:56

Hej.

Jeg er ved at renovere et lille toilet.
Midt i badeområdet, kommer den gamle stikledning op (i venstre side af billedet)

Denne skal så forlænges et par meter, til ved siden af kloakrør'et i højre side af billedet.. så er spørgsmålet..

Hvad fittings og rør skal jeg bruge? vil tro det er 32mm plastikrør der er nu.. (lidt svært at se, da det er pakket ind i et 1½" rør)

Hilsen
Jon

I stedet for at lave en samling, som du formentlig støber ned i gulvet, vil jeg forslå, at du flytter vandstikket over til kloakrøret. Det 1½" rør, du taler om, er føringsrør for PEL røret og virker også som afslutning.

 


fase
Stikledningen er der hvor vandet kommer fra vandværket ind i huset - men umiddelbart ligner det noget andet da der ikke er et vandur på. Uanset hvad kan din VVS'er hjælpe.

mon ikke vand måleren ligger i en brønd ude i skellet .

røret ligner et 3/4"

 

det orange plast der er uden om er vel blot for at beskytte jernrøret mod det støbte gulv der har været .

skær plaster over på langs

S. Fabrin , takker for svar.. men det er ikke nok at flytte den ½m.. Den skal helst komme op ved siden af kloak røret til toilettet, da dette også er der hvor vandvarmeren sider (over selvfølgelig)

Man kan vel købe PEL fittings til ned støbning?
Jeg tænker man kommer leca sten et godt stykke omkring samlingen, i tilfælde af at man skal der ned igen, og så der er mulighed for at det kan give sig lidt.

Hilsen
Jon
Annonce
Skrevet af Jonolsen på 19-02-2015 13:58
S. Fabrin , takker for svar.. men det er ikke nok at flytte den ½m.. Den skal helst komme op ved siden af kloak røret til toilettet, da dette også er der hvor vandvarmeren sider (over selvfølgelig)

Man kan vel købe PEL fittings til ned støbning?
Jeg tænker man kommer leca sten et godt stykke omkring samlingen, i tilfælde af at man skal der ned igen, og så der er mulighed for at det kan give sig lidt.

Hilsen
Jon

Jeg taler ikke om at flytte stikket en halv meter, men om at flytte stikket over til kloakrøret i højre side. Metoden er at lukke for vandet ved stikledningens begyndelse, skrue forskruningen, som afslutter PEL røret, af og flytte det hele over til kloakrøret. Derved undgår du samlinger inde i huset. Jeg tror ikke Isiflow fittings er beregnede til nedstøbning. Derudover er det nemmere at se en utæt samling uden for huset end, hvis den er støbt ned i beton. Desuden er Leca sten korrosive, når de er fugtige.

For at flytte røret er du selvfølgelig nødt til at lave et hul ved kloakrøret, men det skulle ikke være så svært, når du i forvejen har gravet ud.

 


fase

Jeg er ikke meget for at trække 70m PEL rør op for at lægge 72m igen.. virker lidt tosset? - dels er det en dyr fornøjelse, dels tror jeg heller ikke de ville gøre "ude i det virkelige liv"

Men jeg kunne jo lave en brønd udenfor, og derfra trække lidt vand igen, trods det er en tidskrævende opgave, især, når vi næsten er klar til at støbe..

Hilsen
Jon

Skrevet af Jonolsen på 19-02-2015 16:51

Jeg er ikke meget for at trække 70m PEL rør op for at lægge 72m igen.. virker lidt tosset? - dels er det en dyr fornøjelse, dels tror jeg heller ikke de ville gøre "ude i det virkelige liv"

Men jeg kunne jo lave en brønd udenfor, og derfra trække lidt vand igen, trods det er en tidskrævende opgave, især, når vi næsten er klar til at støbe..

Hilsen
Jon

Jeg tror helt bestemt, at du har misforstået mit svar. Meningen var, at du lavede samlingen udenfor huset. Altså at du flyttede føringsrøret over, hvor du vil have vandstikket skal komme ind, og så laver samlingen udenfor med en Isiflow samling. Det kan ikke tage overvældende mange timer. Hvis du er i meget tidsnød kunne du få lavet rør magen til der der sidder hvor stikket kommer ind nu, og så støbe. Derefter kan du trække PEL røret ud og flytte det til den ny placering.skær derefter det gamle rør af ved gulvet og prop det af og støb det til.

 

 

 


fase
Meningen var, at du lavede samlingen udenfor huset

Tjek!, var også det jeg forslog med en brønd, ellers fryser det nok.

Derefter kan du trække PEL røret ud og flytte det til den ny placering

Ehh.. jeg tror altså ikke jeg kan flytte det.. det kommer ind fra den side hvor det sidder nu, med mindre der er rullet et par meter sammen, under beton'en, kan jeg altså ikke trække det længere..

For at få det helt over til højre i billedet, er jeg nød til at lave en samling, ca. der hvor det er nu.
Jeg spørger et par gutter på arbejdet.. de burde have rodet med sådanne noget..

Kan sagtens skaffe fittings, hvis det findes.. :o)

Hilsen
Jon.
Skrevet af Jonolsen på 20-02-2015 01:54
Tjek!, var også det jeg forslog med en brønd, ellers fryser det nok.
 
Ehh.. jeg tror altså ikke jeg kan flytte det.. det kommer ind fra den side hvor det sidder nu, med mindre der er rullet et par meter sammen, under beton'en, kan jeg altså ikke trække det længere..

For at få det helt over til højre i billedet, er jeg nød til at lave en samling, ca. der hvor det er nu.
Jeg spørger et par gutter på arbejdet.. de burde have rodet med sådanne noget..

Kan sagtens skaffe fittings, hvis det findes.. :o)

Hilsen
Jon.

Kan du fortælle, hvor føringsrøret ender? Det burde ende ude i jorden, det er i hvertfald det normale.

 

 

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis