Gulv Fjernvarme styring - lovkrav

Jeg er ved at renovere badeværelse og har et spørgsmål vedr fjernvarme og lovkrav.

Vi har et 2 strengs varmesystem (indirekte). Den gamle fjernvarme (gulv) kører fra vores fjernvarmeenhed til badet og retur.

Gulvet er banket op og vi skal skifte de gamle gulvvarme slanger/rør.

Jeg har snakket med 2 VVS'er. Den ene siger at det i dag er lovkrav at der sidder en lokal pumpe på badet og måler temperaturen og sørger for at fjernvarme først bliver sendt retur til fjernvarme enheden når det når under en vis temperatur.

Det vil sige at det ikke er nok at lægge nye slanger og koble det til de gamle. Der skal tilsluttes en ny pumpe og der skal laves noget styring på badet.

Den anden VVS'er siger at dette ikke er et lovkrav.

Så hvad er op og ned?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Små rum reguleres ofte med en returtermostat, som måler på returvandets temperatur. Dermed vil det være afkølet, når det kommer tilbage.

Jeg tror ikke på, at der er noget lovkrav om, at man ikke må gøre dette mere. Men hvis det er et stort rum, er der dog en komfortfordel i at have shunt og pumpe med styring.

Der er derimod krav til isoleringen under gulvvarmen.

Returventil er lovlig i mindre rum.

http://www.fjernvarmefyn.dk/media/1470/brochure_vedr_gulvvarme.pdf
Skrevet af Thomas78 på 18-02-2015 11:05

Jeg er ved at renovere badeværelse og har et spørgsmål vedr fjernvarme og lovkrav.

Vi har et 2 strengs varmesystem (indirekte). Den gamle fjernvarme (gulv) kører fra vores fjernvarmeenhed til badet og retur.

Gulvet er banket op og vi skal skifte de gamle gulvvarme slanger/rør.

Jeg har snakket med 2 VVS'er. Den ene siger at det i dag er lovkrav at der sidder en lokal pumpe på badet og måler temperaturen og sørger for at fjernvarme først bliver sendt retur til fjernvarme enheden når det når under en vis temperatur.

Det vil sige at det ikke er nok at lægge nye slanger og koble det til de gamle. Der skal tilsluttes en ny pumpe og der skal laves noget styring på badet.

Den anden VVS'er siger at dette ikke er et lovkrav.

Så hvad er op og ned?

Har aldrig hørt om det lovkrav.   Meeennnn, det er ikke helt umuligt at fjernvarmeværket stiller nogle specifikke krav til installationen i enden af deres rør. Prøv og kontakt værket. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Thomas78 på 18-02-2015 11:05

Jeg er ved at renovere badeværelse og har et spørgsmål vedr fjernvarme og lovkrav.

Vi har et 2 strengs varmesystem (indirekte). Den gamle fjernvarme (gulv) kører fra vores fjernvarmeenhed til badet og retur.

Gulvet er banket op og vi skal skifte de gamle gulvvarme slanger/rør.

Jeg har snakket med 2 VVS'er. Den ene siger at det i dag er lovkrav at der sidder en lokal pumpe på badet og måler temperaturen og sørger for at fjernvarme først bliver sendt retur til fjernvarme enheden når det når under en vis temperatur.

Det vil sige at det ikke er nok at lægge nye slanger og koble det til de gamle. Der skal tilsluttes en ny pumpe og der skal laves noget styring på badet.

Den anden VVS'er siger at dette ikke er et lovkrav.

Så hvad er op og ned?

Der, hvor jeg bor, har jeg også indirekte  fjernvarme. Fjernvarmeværket stiller kun krav til afkøling af fjernvarmevandet. Der er ikke krav til en bestemt temperatur på returvandet, men kun til en afkøling på 35°C. Tror du ikke den ene VVSer forveksler det med et lovkrav??

 

Mig bekendt er det Folketinget og ikke fjernvarmeværkerne, der laver lovene.

 


fase
Skrevet af Thomas78 på 18-02-2015 11:59

Er fjernvarmeværket ikke lige glade når det er indirekte?

Det må du spørge fjernvarmeværket om direkte, da jeg er ikke i besiddelse af deres regler. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Fandt dette:

"Styring af gulvvarme bør normalt foregå ved on-off styring, pulsstyring af vandstrømmen eller ved styring af fremløbstemperaturen til det enkelte rum. Mindre gulvvarmeanlæg – f.eks. i baderum i huse, der ellers opvarmes med radiatorer, konvektorer eller lignende, kan dog styres ved drøvling af vandstrømmen...".

Det betyder, at ved mindre gulvvarmeanlæg kan en returventil gøre det ud for en blandeshunt eller en impulsstyret cirkulationspumpe, men hver enkel varmeafgiver skal stadig kunne reguleres efter rumtemperaturen i det enkelte rum.

For at opfylde de krav, der indirekte stilles af bygningsreglementet, skal den anvendte returventil blot suppleres med en ventil, der kan lukke for gulvvarmen, når den ønskede rumtemperatur er opnået. Den kombineres så med en rumtermostat, der overstyrer ventilen."

http://www.installator.dk/gulvvarme-kr%C3%A6ver-altid-en-rumtermostat
Dansk standart 469 omhandler varme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis