Tørretid nystøbt betongulv med gulvvarme

Hejsa

Jeg støbte sidste onsdag et betongulv i kælderen med gulvvarme i. Laget blev ca 11 cm tykt. Jeg kan med gamle radiatorer holde ca 16-17 graders varme. Hvor længe skal jeg lade det stå inden jeg lader VVS-manden tilslutte gulvarmen og tænde for den?

Der skal også lægges fliser på betonen i 2 af rummene - hvor længe bør det vente inden jeg lægger dem?  

På forhånd tak for hjælpen. 

Havenissen

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg plejer at sige ca en måned. 16-17 grader er fint og så husk endelig rigeligt med udluftning og god afdækning af det nystøbte
Hvis du ønsker maks styrke på betonen skal det dækkes med plast så snart det er muligt at gå på gulvet. Læg en stribe sand langs væggen og over samlinger. Det er vigtigt at vandet bliver i betonen i 28 døgn. Derefter fjernes plasten og udtørringen kan begynde stille og roligt. En god kontrol af om gulvet er udtørret er at stille en halv spand vand på gulvet i ca 12 timer. Hvis det kan ses hvor spanden har stået er det ikke tørt.
Beton udtører 1 cm pr. Uge. Dette bør overholdes når der efterfølgende udlægges trægulv eller vinyl/linoleum.
Klikker - ca. 1-2 uger.

Lars Dahl
Det er nu 28 døgn. man kan ikke regne med per cm, da der er mange faktorer der kan spille ind.
Hvis det skal udlægges trægulv eller vinyl udføres der en fugtprøve før lægning.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der nystøbte beton gulv må ikke hærde for hurtigt , derfor vander man det jævnligt i de første par dage , det giver et meget stærkere gulv.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Man vander ikke for at det skal hærde langsommere. Hvis betonen tørrer standser hærdningen. Derfor dækker man gulvet med plast.

Selvfølgelig er der mange faktorer der spille ind i betonens tørretid - skal man dog være helt sikker på, at "bunden" vand er væk - er det som jeg skrev tidligere 1 cm = 1 uge.


Lars Dahl
28 dage... nu fik du vel trykprøvet det eller sat vand på inden du støbte?

Man vander nystøbt beton døgnet rundt , derfor er der en betonarbejder som møder op selv om natten for at vande , og det er for at øge styrken..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis