Dørkarme gaber

Hej,
Jeg er netop færdig med at fjerne to lag gulv i vores entre og er nået ned til et flot parketgulv.
Så langt så godt.
Mit problem er at at dørkarme nu gaber 2-3cm til gulvet. Det er gamle karme med flot udskærring så jeg vil være ked af at skifte dem helt.
Nogle ideer til hvordan jeg laver det pænt?
Billede vedlagt.

Mvh
Nikolaj
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge et stykke høvlet bræt, og save det til så den kunne nå hele vejen over døren, helt til yderkant af begge gerekter. Der begynder så de nye fodlister som du sikkert skal have monteret. Og så male stykket i samme farve som fodlister og gerikter.
Det er ofte bedre at kunne se noget der er lavet "pænt" end at tilpasse noget for at skjule. Hvis man tænkte sig at du forlængede gerikter, så bliver det nemt noget "musegnaveri" som jeg engang hørte en arkitekt udtrykke sig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 17-02-2015 18:02
....tænkte sig at du forlængede gerikter, så bliver det nemt noget "musegnaveri" ...

Jeg har faktisk "gnavet " hjemme hos mig selv.

Skær en stump træ der passer, og lim den ind i hullet med årerne på "højkant". Lad det tørre godt og pas den til med et skarpt stemmejern.

Det er lidt noget pillearbejde, men det er faktisk meget hyggeligt, og med lidt omhu ses det ikke når der er spartlet, slebet og malet.

 

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak for hurtige svar!
Tror jeg forsøger med regmos model...
Endnu engang tak!

Hej.

Du skal åbenbart bruge både et fladt og buet - eller hvad det nu hedder - stemmejern, men det kan du nok finde billigt til formålet hvis du ikke kan låne.

mvh


 varmetossen

Et alternativ, som også kan være pænt, er at skære et stykke af gerigtet, så det flugter med overkanten af fodlisten, og så montere en stykke rektangulært bræt i hullet. Nu kan jeg ikke lige finde et billede, men dette viser lidt princippet:

Det er selvfølgelig pænest, hvis alle døre i rummet ser ens ud.

Jeg har selv været i gang med at lime klodser ind, og stemme ud. Pas i den forbindelse på med at få lim på gulvet. Hvis det er limet både sammen med eksisterende gerigt og gulv, er det ret stor chance for at samlingen går fra hinanden - har jeg erfaret.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også