afbryder, der kun skal tændes en gang imellem - nøgle afbryder en mulighed??

Hej 

Jeg skal have lavet spots i vores udhæng ved vores terrasse som ligger ud for vores køkken/alrum. 

Der skal selvfølgelig sensor på men jeg vil også gerne kunne tænde det fast, så man ikke skal bevæge sig hvis man ønsker lyset tændt en sommmeraften. 

Jeg har talt med elektrikeren om at tilslutte spotsene i en lofts/pldåse i vores køkkenalrum, hvortil der er en afbryder som ikke bliver brugt (dvs føre kablet fra udhæng ind på loftet, ned gennem dampspærren og ned i pldåsen).

Jeg tænker dog at man ofte vil komme til uhensigtsmæssigt at tænde for lyset i udhænget, da man meget naturligt vil trykke på afbryderen i alrummet, når man vil tænde lys indenfor - særligt gæster. 

Jeg overvejer derfor at skiffe afbryderen med sådan en afbryder med nøgle - men er sådan en afbryder kun til det formål, hvor man ønsker at afbryde strømmen lejlighedsvis. Mit ønske jo er derimod tænde strømmen lejlighedsvis.

Det var en lang smørre - kort sagt så er mit spørgsmål om en afbryder med nøgle kunne være anvendelig til formålet - at tænde spots indefra efter behov og undgå utilsigtet tænding af spotsene udenfor.  

 

 

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ntchm på 17-02-2015 07:33

Hej 

Jeg skal have lavet spots i vores udhæng ved vores terrasse som ligger ud for vores køkken/alrum. 

Der skal selvfølgelig sensor på men jeg vil også gerne kunne tænde det fast, så man ikke skal bevæge sig hvis man ønsker lyset tændt en sommmeraften. 

Jeg har talt med elektrikeren om at tilslutte spotsene i en lofts/pldåse i vores køkkenalrum, hvortil der er en afbryder som ikke bliver brugt (dvs føre kablet fra udhæng ind på loftet, ned gennem dampspærren og ned i pldåsen).

Det var en lang smørre - kort sagt så er mit spørgsmål om en afbryder med nøgle kunne være anvendelig til formålet - at tænde spots indefra efter behov og undgå utilsigtet tænding af spotsene udenfor.  

Ja du kan bare få monteret en nøgleafbryder til at tænde lyset lejlighedsvis. Din elektriker vil så trække et kabel med en leder mere end,  hvis lyset kun skulle styres af en sensor. Lederen skal bruges til at overstyre sensorens tændledning.

 


fase
Ok - så en nøgleafbryder kan altså godt bruges uden det bliver bøvlet? Jeg kender dem nemlig ikke.. Tænkte bare det var smart, da man så kun kan tænde med en nøgle - men når man læser om nøgleafbryder, så er står der formålet er at man kun kan afbryde med en nøgle.
altså det modsatte formål:-) Og deraf overvejer jeg om de kan være uegnede til mit formål.
Skrevet af ntchm på 17-02-2015 08:01
Ok - så en nøgleafbryder kan altså godt bruges uden det bliver bøvlet? Jeg kender dem nemlig ikke.. Tænkte bare det var smart, da man så kun kan tænde med en nøgle - men når man læser om nøgleafbryder, så er står der formålet er at man kun kan afbryde med en nøgle.

Nøgleafbryderen fåes som en afdækning til f.eks LK Fuga, så du behøver ikke skifte din afbryder, men bare få en anden afdækning til den bestående.

 

 

 


fase

Det bliver naturligvis lidt mere bøvlet, men det er jo netop dit formål, så man ikke kommer til at tænde den ved et uheld. Du skal have nøglen (en lille plast med stift) klar måske hænge på væggen.

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ah - smart - troede det var hele afbryderen der skulle skiftes - ikke bare afdækningen - ja, så skal det da bare prøves.

tak.

Det betinger at det ikke er en krone afbryder (dobbelt) du har nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er det ikke:-)

Det er en hel almindelig afbryder (helt kvadratisk). Den sidder dog i en ramme med 1 anden korrespondanceafbryder samt en stikkontakt forneden.

Når jeg søger på nettet finder jeg 2 varianter:

1. afbryder med nøgle - ca. 102 kr.
2. afdækning med nøgle - ca. 20 kr. (reservedel)

Er I sikre på at man kan nøjes med afdækningen? Og at afbryderen ikke skal være en special slags?

Ja det er bare afdækning med nøgle , men det er jo ikke en "tyverisikker" nøgle. Du kan skifte afbryder med enhver lille spids f.eks. skruetrækker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis