Ny gulvvarme

Hejsa

Jeg står og skal ha renoveret mit badeværelse (i et hus fra 1987), og for at spare lidt mønter vil jeg selv brække gulvet op, isolere, ligge rivnet og pex.

Den eksisterende gulvvarme er bare en "stor" radiator med termostat på fremløbet.

Jeg er dog helt grøn i gør det selv verdnen, så ville høre om der var nogen der havde nogle tips til følgende.

1: Er setuppet med "en stor radiator" udemærket til en lille badeværelse, eller er der en ande måde man burde lave det på?

2: Hvor mange mm isolering burde jeg ligger under? (der er ingen kælder eller krybekælder under badeværelset)

3: Hvilken type pex skal man bruge, og til hvilken temperatur 70° eller 90°?(Badeværelset er 10m2)

Håber der er nogle der kan give et tip eller to.

 

Mvh Ingeniøren

 


New in the game
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kravet i dag til isolering under gulv er 300 mm, du skriver i dag er gulvvarmen en stor radiator, og nævner det flere gange !!!! Er det en radiator du har nu eller er der gulvvarme ? En radiator står jo frit og gulvvarme er som regl nedstøbt i betonen på badeværelser....
Jeg har selv renoveret en lille badeværelse ca. 2-3 m2 der var der en radiator (hang på væggen) jeg fik en VVS' til at bruge rørene til gulvvarme blot med den forskel at han satte en FJVR termostat på afgangen... Og det virker godt. Som jeg husker det kostede det i alt med termostat tilpasning af rør ny ventil og montering af slanger ca. 2500. Havde selv lavet alt forarbejdet med opbrækning isolering og udlægning af Rionet

Hejsa frost

Tak for input.
Jeg mener nu helt alm. gulvarme, men har også en lille radiator, som jeg regner med at fjerne helt, da vi aldrig har den tændt.
Men der er ingen shunt eller andet omkring gulvvarmen ud over en alm. thermostat og så var det bare jeg brugte udtrykket "en stor radiator"

En af murene I badeværelset er en ydre mur I huset.
Ved du noget om isolering på til sådan en?
Her tænker jeg mulighede for kuldebro.
Skulle man isolere ud til ydremuren? og hvis hvor meget?




New in the game
Overvej også, nu du er i gang, at trække rør til evt. håndklædetørrer.
Det du gør ved yder mur er at lægge en strimmel flamingo på ca. 10-15 mm ude langs ydermuren som går helt op over beton og så holde lidt afstand til ydermur med slangerne med ventil til en evt. Håndklædetøre. Så er min klare hold spar det væk for det 1. De koster en milliard i drift er ineffektive il varafgivelse ud i rummet, for som navnet sige håndklæde tørre vi har selv en og ganske vist hænger håndklædernemtil tørre der men der er ALDRIG tændt for varmen for jeg lavede et lille forsøg der gik ud på at lukke for alle radiatore og så kun åbne for håndklædetørren, derefter kigge på flotte på fjrenvarmemåleren og det gav et forbrug der ville nærme sig 25.000 kr. På årsbasis..... Så nej den er total energi spild og overflødig som andet en stativ
mfrost, jeg er enig med dig lang hen ad vejen - vi har også fravalgt håndklædetører... Men 25.000 på årsbasis, bare for at holde en den kørende? Aaarrrhh :-)
Når jeg har været i bad, hænger jeg mit håndklæde på en alm. knag, og næste morgen er det altså tørt - så jeg ser ingen grund til en håndklædetører når man har gulvvarme. Desuden kan der kun hænge ét håndklæde ad gangen.
Annonce
Jeg skal se om jeg får tid i morgen til at lave forsøget igen det er ret nemt målt, så skal jeg lægge den op her med de korrekte. Tal
Det må aligevel have været en stor en af slagsen hvis den er så dyr i drift...
Jeg vil stro det afhænger af hvad gulvvarme man laver. Selv ville jeg aldrig lave tung gulvvarme der er nedstøbt i beton, men lave det som en let konstruktion. Det giver den fordel at det er hurtigere at regulere og derved bedre spare varme. Og så er spørgsmålet om det så giver mening med en håndklædetørrer. Det kan jeg ikke lige gennemskue. jeg ville dog stadig trække evt tom rør til det. så kan man jo vælge at lade vær med at bruge dem, men det er trods alt nemmere at lave når det hele er flået ud.
Tak for input allesammen.

Omkring Håndklædetørrer så har det aldrig været på tale.
Vores håndklæder tørrer fint uden😊

Omkring let og tung gulvvarme er jeg dog ikke lige med.
Men kan høre at det jeg planlægger er tung gulvvarme.
Hvordan laver man en let gulvvarme? Og er der andre fordele ud over hurtig varme regulering?

New in the game
fordelen ved let gulvvarme er at det regulere hurtigt, ligesom en radiator. dvs den kan regulere i forhold til temperaturen i rummet, eks ved solindfald, ved bad osv. tung gulvvarme opvarmer du hele betondækket og har derfor en langsom regulering på 8-10 timer. Ved tung gulvvarme kører man typisk med konstant flow hele døgnet, hvorimod let konstruktion kan man køre ned i temperatur om natten. det er ikke nødvendigvis den store reuglering på et lille badeværesel i forhold til større opholdsrum.
Let gulvvarme kan laves på flere måder. I et badeværelse ville jeg nok stadig lave et beton dæk, men ovenpå lime varmefordelingsplader og så klinker øverst. så ligger dine slanger lige under klinken og skal ikke varme betonen op. Det kaldes let gulvvarme
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis