Gulvvarme varmer ikke, trådløst Pettinaroli Gulvvarmesystem

Hej vi byggede hus her for 7 år siden, og oplever nu at det installerede gulvarmesystem ikke længere varmer alle steder i huset.

Der er installeret trådløst Pettinaroli Gulvvarmesystem med 8 kredse. trådløst styret pr. rum

I stuen er der to kredse og vi oplever bla. at den ene halvdel er kold, i mens den anden er "lunere".

Jeg har skiftet alle batterier på alle trådløse enheder i hver rum, og jeg kan se at der på termostaten pr. kreds at der er aktivitet(lukker varme ind) men gulvet bliver ikke varmt.

Jeg har læst lidt på andre tråde, at det kan være luft i systemet som mulig årsag til at det ikke virker. .

Jeg har uploaded et par billeder af min gulvvarme installation, er der nogen der kan give en mulig grund/løsning/forslag til at hjælpe til den manglende varme i mit system?

Er der nogen der kan hjælpe?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.. Jeg ikke umiddelbart at det er luft, men kan selvfølgelig ikke udelukke det..
Der er to ting som lige umiddelbart springer mig i øjnene.
1. Der er to kredse som går på samme rum.. Nemlig nummer 7. Så tænker det sikkert er til din stue. Men kan se at flowmeteret (glasset over fordeleren) på den ene af dem ikke giver noget synderligt vand igennem i forhold til at telestaten står åben.altså at rum nr 7 kalder på varme, men der kommer ikke noget igennem i den ene af kredsene. Min første tanke er, at ventilen ikke åbner til denne kreds eller tilstoppet. Ligesom på en radiator ventil, sidder der på din fordeler også en pakdåse, som åbner og lukker for vandet. Det er muligt den skal masseres eller skiftes.

2. Ting som jeg studsede lidt over er, at din pumpe som jeg ser det udfra billederne stor forkert. Den burde stå i konstant tryk. Men som jeg ser det, står den til propiotional tryk.. For at sige det lidt mere forståeligt, så hvis du kigger lige til venstre for dreje knappen, så står den lige under den der runde prik.. Og den burde stå lige over den "prik".
Tror nu ikke det er der den store fejl ligger, hvis den har kørt med det siden i flyttede ind, tror nærmere det er pakdåserne der driller.. Eller luft.

Hvis du nu har tegningen over kredsene, så kan du se hvilke kredse der går til hvad, og hvis jeg nu har ret i at nr 7 er til stuen, så hiv telestaten af den hvor glasset viser under 0,5 eller hvad det nu lige er den viser, og så masser stiften på pakdåsen.

Håber jeg ikke vrøvler for meget.. Er jo svært når man ikke ved hvor meget du kender til tingene :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej og Tak for dit svar

Det er ikke helt vrøvl for mig. Nu har jeg masseret stifterne i alle pakdåserne som du har foreslået, så må vi se om det virker. (flow meteret hopper op og ned når stiften påvirkes, men falder tilbage til udgangspunktet)

Jeg er ikke helt med på hvordan drejeknappen skal stå. Prikken står kl12 mener du at drejeknappen burde stå "lidt over 12"?

Kan du fortælle ud fra billedet hvor jeg evt. kan udlufte/fixe det, såfremt der skulle være luft i systemet?

 

I din installation, er det jo meget nemt at følge flowet. Og det er tilsyneladende for lille. Det tager jo kun et øjeblik at dreje knappen på pumpen længere op, og så ser du øjeblikkelig resultatet på flowmetre. Dit billede er ikke taget så man kan se temperaturen ?

Det ser ikke ud til at det umiddelbart kan udluftes. Her er en metode men lidt besværlig. Har du mistanke til en streng, kan du lukke for de andre strenge.(skrue termostater ned så telestater lukker) og håbe at pumpen (når du får den gejlet op) kan flytte luften til automatudlufter.

Men hvis ikke så følgende:

Der sidder en tilslutningsstuds til højre for hver af de 2 fordelerrør. Den lille plast håndtag åbner for ¨hanen. Så er det "bare" haveslangen på den ene, og slange til afløb på den anden. Du kan så skylle/spule igennem gulvvarmekredsen som er åben,.

Jeg har "gulvvarme" op i 3x2 sløjfer i en halvmur i køkkenet. (herlig rygstøttet) Den kan kun skylles ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan lufte ud på de hvide luftskruer i enden.
Hej igen. Ja pumpen bør stå "kl 13" under normal drift. Ved rigtig hård frost, eller ved udluftning kan det være en fordel at stille den til "kl 15".

Du kan gøre som de andre også skriver. Luk alle andre rum ned, sæt pumpen op, og så udluft igennem de hvide luftskruer som sidder helt ude til højre.

Håber du får gang i det.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg har masseret og det virker ikke - Nu har lige ganske kort forsøgt at udlufte med en slange på til et udløb. 

Jeg har lukkede de andre kredse ved at skrue helt ned på rumfølerne, og lade kredes uden varme stå åben imens jeg lukkede op for vandet. 

Men det mærkes ikke som om der kommer luft med ud, skal det stå længe og rende eller handler det om at trykket på systemet skal være kraftigt nok til at "skubbe" luften ud?

Vandet der kom ud lugtede råddent, er det normalt?

 

Det tager ikke lang tid. Det vand der kommer ud er mørk og kan lugtet er det samme vand der kører rundt i systemet hele tiden. Når det vand du skyller igennem med kommer ud, (er klar)har du ikke mere luft i den streng. Husk at lukke for ventil ved fordeler før du tager slanger af, så der ikke kommer luft i igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis