Pus på porebeton vægge

Hej alle

 

Hvilke matrialer har folk gode erfaringer med til net pudsning samt filsning af porebeton vægge?

 

samt hvad er ideelt at brug til indmuring af el dåser, samt kabler ligeledes i porebeton?

 

mvh

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har vil nødig have tal på de eldåser og kilometer rør jeg har indmuret. Vi brugte/bruger altid almindelig mørtel, med lidt cement i.

Nu er letbeton normalt ikke beregnet til pudsning, men dirtekte spartling. Men skal det være så kan det lade sig gøre.

Pudsning og filsning er vel 2 forskellige overflader.

Du behøver ikke net når du vil pudse på letbeton. Bare et godt udkast af noget mørtel, sand  og cement, eventuelt med lidt fliselim i. Der skal så vand i til noget meget tyndt pladder.

Så pudses der over med mørtel og med kun lidt cement i.

På youtube kan du søge "pudsning udkast" " pudsning med pudsemørtel" så ser du teknikken.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Grunden til jeg vil ha netpudset er at letbeton vægge til tider kan ha svagheder i forbindelse med lodlimninger, og derved kan der med tiden opstå revner.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Der er lavet masser af Siporex huse hvor elementer er i fuld højde og 50 cm brede. De er kun lodlimede og jeg mener ikke de har særlige problemer med det. Jeg har heller aldrig hørt om gasbeton blokke med de problemer. om beskrevet er det ikke beregnet til pudsning, men net i pudslaget skader da ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der har været en del med netop de lodlimede elementer i 70'er og 80'er huse der til tider ka finde på og lave svindrevner i forbindelse med samlingerne der af min begrundelse for net.

det er et hus fra 1985 jeg overtager her til den 1.3 som har 3 revner i forbindelse med elementer.
Hej.
3 revner på 30 år er ikke meget.
Jeg ville sætte netarmerings tape over samlingerne og fuld spartle dem med cementspartelmasse. Så vil svingrevnerne ikke opstå.
Det ikke nødvendigt at bruge så mange penge på alt det andet materiale.
Netarmering i puds vil bare skjule de skader der kan komme i væggen. det ser jeg som en dårlig ting.
Så det bedre, at det kommer til, at revne (ikke svingrevne) et sted. Så man kan finde ud af hvad der er galt.
Hilsen Martin.

Du ved godt nok mange ting ev elmand. tommelfinger direkte op!

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tænker umiddelbart netpudse alligevel.

hvordan arbejder skalflex hæftemørtel sammen med gasbeton nogen der har erfaringer på det? ellers skal man tage og lave mørtel udkast i stedet, og så en gammel dags mørtel puds af bakkemørtel, cement og vand?


hæftmørtel:

http://www.xl-byg.dk/produkter/trae-og-byggematerialer/cement-og-moertel/haeftemoertel/skalflex-25kg-haeftemoertel.htm
Dit valg vi prøver bare at vejlede i den rigtige retning..

Når det er netpuds. skal du bruge netpuds systemet. og ikke normal puds opbygning.


Skaltherm Grundpuds fra skalflex og weber 280 fra Weber. synes jeg virker lige gode.
Man kan så sige, at Skaltherm Grundpuds kan bruges til både net systemet og normal puds rep.
Hvor weber 280 er udelukket til fils og net systemet. Som har bedre fleksibilitet, da det er samme konsistens.

1. Primning af vægge.
2. Påføring af blandingen med min. en 14 mm tandspartel.
3. Opsætning af armering med speciel skalflex pudsebræt. Bagved læggende mørtel blanding skulle kunne dække alt armering med brættet.
4. Påføring af samme blanding og bearbejdes med samme værktøj.
5. Sandspartel.
Og tilsidst slutoverflade.
Alt udføres vådt i vådt mellem punkt 2 og 4.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej igen

 

Står pt lidt med en fod i begge lejre, da jeg har en bekendt der er udd. murer som mener det skal netpudses med multi280

 

og så jer der siger det vil være klogest at undlade net., hvordan er pudsen at reparer i, isåfald der skulle komme revner med overgange af gasbeton elementer, samt overgang fra fibergibs (lysninger) over til gasbeton

 

 

Hvad er det lige sandspartel skal bruges til på pudsede vægge?

ka være jeg skal omformulere lidt de skal stå filset påført maling

mvh

Mig bekendt er jeg også uddannet murer og er i gang som bygningskonstruktør Så jeg burde vide hvad jeg snakker om
Jeg har ikke sagt du skulle undvære armeringen ved brug af cementspartelmasse. der bruges en anden slags armering i samlingerne.
Du havde ikke nævnt at det skulle stå filset som afslutning, derfor skrev jeg sandspartel.
Ved samling ved fibergips og gasbeton bruges der hjørnejern med armering. Hvis fibergipsen også skal udføres som væggene.

Weber280 og multi 280 er det samme.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

I følge denne side (under udførelse), er Weber multi 280 ikke velegnet til porebeton:
http://www.weber.dk/facade-og-mur/produkter/pudse-og-fugemoertler/weber-multi-280-graa.html
Men måske med rigtig grunder eller måske fliselim først?

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også