Hm. rundsavsklinge slibemaskine.

Er der nogen her på L D S der kender til denne?

Maskinen:  Holzmann mty 8-70

Det ville være guld værd at høre/se om andre har erfaring med denne.

Har længe tænkt på at anskaffe en maskine så jeg selv kan slibe mine HM. klinger.

Har nok min. 15 - 20 klinger liggende som er hæderlige til mit hobby maskinsnedkeri i mine format.

Kan i dag erhverves for lige godt 2600,- med moms.

Der skal lige tilføjes:

At jeg ikke har økonomiske interesser heri, for at undgå misforståelser.

Ved godt at der kan købes ca. 26 stk Ø 210 mm. ved F.eks. Biltema og andre steder naturligvis, men her kan jeg virkelig slibe igen & igen, for det jeg skal investere i min egen maskine.

Når jeg som sidst betalte godt 3 kr/tand for at få slebet, godt nok nogle år siden, så er helt sikkert ikke blevet billigere siden.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kender ikke maskinen, men kik efter om diamantslibeskiver er i god stand, og der stadig er et godt lag belægning tilbage, sådan en skive kan godt koste en mindre formue, især hvis det er en speciel.

Jeg har somme tider, bare sleben tanden på den "flade" side, på en diamantskive, det kan godt friske klingen op.
De klinger jeg har er hver 2' tand affaset og 2/10mm højere (på den midterste 1/3 af tanden), så det skal jeg ikke slibe op på øjemål.
(jeg ved godt højden ændres, pga frigangsvinklen, på den måde jeg sliber dem op på, men ikke noget der har generet mig)

Men naturligvis bedre med en klingeslibemaskine.

Hej Jens og tak.

Det er en ny maskine jeg har i kikkerten.

Er obs. på kvaliteten af slibeskiven, med diamant bestykning (industridiamant)

Var på kursus på Tek. Skole Skive for mange år siden i sidste halvdel af 70erne' hvor jeg lærte at slibe bla. Hm. rundsavsklinger.

Dengang kostede en proff slibe skive (allu eller bakalit krop) med diamant omk. 3000,- kr

Har fundet et sted i England & E-bay USA som sælger den slags slibediske/skiver i allu til omk 230,- kr/stk. Fragten fra USA er skrækkelig dyr synes jeg ca. 20-25 $ så ca. ½ delen ved bare 1 stk.

Kender selvfølgelig ikke kvaliteten af disse, men der er helt sikkert sket meget på de 35  - 40 år siden da også med prisen vil jeg gætte på.

Det er vigtigt med tolerencerne så jeg tar muligvis til Støvring syd for Aalborg for at se og ikke mindst at undersøge div. dele, for tolerencerne er små, så ingen slibning på lurenkig her, for ellers risikerer jeg at ku en' tand der skærer, ud af måske 60 Z (skær)

Der skal selvf. kun slibes hver 2. tand & efter-følgende vendes klingen så der kommer til at stå en lille bitte trekant i midten i snittet.

Det var egentlig af den årsag jeg meldte mig på dette forum i foråret 2009 den aller første tråd fra mig, i håb om at finde en proff. Saturn slibemaskine.

Har været med på et par auktioner hvor denne maskine var sat til salg, men sluttede da buddet kom omk. 3 K med salær. (så chancen har jeg haft) men ved ikke hvad de er blevet handlet tli i hammerslag.

Der er en tilfredstillelse at sætte en nyslebet klinge på, og bilder mig ind at jeg kan høre om en klinge skær helt rigtigt. (måske indbilding, men det er jo lige meget)


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja Diamantslibeskiverne er ikke helt så kostbare mere, og dem man kan finde på nettet, er sikkert fine til hobbybrug, også selv om kvaliteten måske ikke er helt på højde, med mærkevarerne.



Mærkevarene har jeg ikke så bare kunnet finde desværre.

Men var måske værd at overveje, om jeg ellers kan finde disse.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Jan.
Hvad endte det med.?
Har du købt maskinen. Jeg overvejer også kraftigt at købe slibemaskine, men hvis du har brugt den vil jeg da gerne høre om den er pengene værd.

Vh Lars Roos

Hvis du starter med at sige du ikke kan, kommer du ikke langt..

Annonce
Hej Jan.
Hvad endte det med.?
Har du købt maskinen. Jeg overvejer også kraftigt at købe slibemaskine, men hvis du har brugt den vil jeg da gerne høre om den er pengene værd.

Vh Lars Roos

Hvis du starter med at sige du ikke kan, kommer du ikke langt..

Nej Lars

Endnu ikke, men har kontaktet firmaet i og forhørt om det var muligt at komme og se/føle osv. og ja det var det da, og jeg var velkommen til at besøge dem.

Meget vigtigt at se/røre og sådan inden en' investering

Det 1. indlæg her på siden for over6 år siden var fordi jeg ledte efter en' Saturn slibemaskine til HM klinger, jeg kendte fra Sk. Tek. Sk.

Den vidste jeg havde den kvalitet jeg søger.

Har et par gange bud på net-aktion på samme model, men prisen kom langt over 3 4 tusinde kr. + salær & moms så der stod jeg altså af.

Den sidste maskine jeg husker, var på Langeland og der' var vinter og sådan.

Der skal jo også være økonomi til/i det

Er jo kun' til mit lille hobby snedkeri, så derfor er det endnu ikke blivet til noget.

Har fundet nogle diamant slibe skiver i England men igen kender ikke tilkaliteten af disse.

Fik for mange år siden at sådanne slibe skiver kostede langt over 3000,- kr./stk.

Har i forvejen den slibemaskine til høvlestål til Afreter/tykelses høvl som står jeg har brugt den nogle gange, og den har dermed tjent sig selv ind, skønt at kunne ta' den frem når jeg skal ha' slebet. 

Ingen porto/girokort der skal betales.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Faldt over denne slibemaskine, da jeg ledte efter noget andet.
Men jo nok noget man skal se i virkeligheden, bemærk hvor skævt håndhjulet er, på videoen.
(men er det kun plast håndtaget der er skævt, er det jo ikke så slemt)
http://www.globaltools.dk/maskiner-...-8-70-3264

Ja og så vejer den kun 30.000 kg ha ha

je_ns & hånstand.

Jens.

Lige netop den jeg omtaler.

Men hvad er det lige du tænker når du ser den slags? 

Jeg tænker mit når jeg ser den slags, er resten også sådan?

Sikkert lavet i Kinesien/Taivan/Korea eller deromkring, der må jo være en årsag, og er det måske "kun" susk? Nej vel.

Og en 3.ting det demoklip er da også dårlig meget dårlig, synes ikke det tegner i den rette retning.

Kan nu heller ikke forlige mig med at det er klingen der skal skubbes frem og tilbage, alene deri er der en tollerence risiko, ved jo godt det ikke er en enorm dyr maskine, men alligevel. (skal en nyslebet HM klinge skære optimalt, er der ikke plads til store udsving)

Ved fra mit gamle arbejdssted (1990) når der skulle en udstillings maskine ud skulle det være det' bedste af det bedste.

Nej jeg er ikke rigtigt hugt på det, pris /kvalitet hænger som oftes sammen.

j håndstand

Ok en' bagatel,  havde godt nok tænkt mig at den sku' fragtes hjem på matriklen med min lille Mii. men det kan jeg jo godt glemme så.

Men det andet foto står der godt nok kun 30 kg, endnu en detalje der vender pilen nedaf, der er ikke tænkt mange tanker, så ville det være rettet


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis