Troldtekt direkte på rustikloft

Nu har jeg luret en del i dette forum, men har nu behov for noget konkret viden, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg vil i gang med at sætte Troldtektloft op og vil høre derfor høre, om dette kan installeres direkte på mit eksisterende rustikloft (foto vedhæftet). Jeg kan jo godt se, at de fleste skruer en forskalling op, som de derefter monterer Troldtektpladerne på, men jeg vil gerne undgå den ekstra højde, så mine spots og lampeudtag eventuelt kan blive hængende, som de er. Jeg tænker her specielt på, om et træloft 'arbejder' i forhold til skiftende temperaturer.

Mit formål med at sætte Troldtektpladerne op, er at opnå mere ro og mindre efterklang i rummene. Det er specielt de høje toner, som skal nedjusteres, og her har jeg læst mig frem til, at jeg kan undgå de dyre akkustik plus Troldtektplader (med uld) til netop dette formål - bl.a. her:
http://nerds.dk/board/viewtopic.php...p;p=114700

Ja, lad mig endelig vide, hvis jeg er helt galt på den.

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan er dit nuværende loft sat op?

Tænk på hvor mange kilo du hænger op i en masse små stifter, der bærer dit nuværende loft... så kommer det hele måske ned i en fart 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Lyddæmpning bliver mere effektiv hvis der bag troldtek pladerne er "noget blødt". Så jeg vil da foreslå at du tager rustikbrædder ned. Så har du isolering bag ved og du opnår en loftshøjde der ligger endnu tættere på den eksisterende.
Men du skal kontrollere om forskallings afstand passer med det troldtek foreskriver.
Jeg kan jo ikke direkte måle på dit foto, men det ser ud som om sømrækkerne sidder med ca. 90 cm afstand. Det er da også en anledning til at få opgraderet dampspærre, Nemlig at pille forskallling ned, opsætte dampspærre og genmontere forskalling i den rigtige afstand. Der skal måske lidt nyt tilkøbes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er netop bare en masse små stifter, så du har en pointe her.

Ned med det det tager ikke lang tid.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Til ev elmand
Jeg giver dig helt ret, lyddæmpningen bliver selvfølgelig bedre med noget blødt mellem Troldtekt (staver jeg det rigtigt?) og brædderne. Men jeg har netop læst, at det vil tage toppen af de høje toner uden. Igen, jeg ved det ikke, da jeg ikke har prøvet det.

Godt set, der er 90 cm mellem sømrækkerne.

Jeg håber at kunne ændre, så lidt som det er muligt, da huset er kun 1,5 år gammelt. Hvis det kommer så vidt, at jeg skal nedtage eksisterende loft, håber jeg at kunne beholde dampspærren, som den er.

Annonce

Jeg tror det er dig der staver det rigtig. Når det er så nyt et hus, ligger dampspærren sikker over forskalling, og så er det endnu lettere.
Uanset om du bruger synlige skruer eller skjulte KN beslag skal forskallingsafstand være 600 mm Så du kommer nok ikke uden om at flytte forskalling. Er du heldig så kan du måske bare tage hver anden ned og sætte 2 nye imellem.

Men hov hov samtidig skal du huske at se på forskallingsretning. Med rustik lofter er det vinkelret på lofter, medens troldtekt kræver langsgående forskalling.

Og der er et grundlæggende princip der siger at loftets lægderetning bør være i husets længderetning.

Men vælger du at sætte det direkte under, kan du jo bare sætte skruer i midt i hver bræt på dit nuværende loft. Så er det jo ikke stifterne der alene skal holde det hele.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Sikke en hurtig og god hjælp her i forummet

Ja, forskalling er placeret under dampspærren.
Sømhullerne går på langs af husets retning/længderetningen, så det kan jeg også tjekke af.

Hvis nu at ekisterende forskalling er præcis med 90 cm mellemrum, så vil jeg følge din ide med at fjerne hver anden.

Så er det vel bare nedtage eksisterende loft og få skruet ekstra forskalling på.

Et sidespørgsmål; Nogen som kan anbefale et sted at købe grå Troldtektplader med målene 600x1200mm?

 

Blt til info, så findes derogså et andet fabrikat, nemlig:

http://www.heradesign.com/heradesig...or=2110016

Dem har jeg selv brugt til vores hus og jeg er yderst tilfreds.. Dog med de synlige skruer..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ok tak for det MLU.
Jeg kender ikke forskellen på materialerne, jeg kan dog se, at de vejer en smule mere end Troldtektpladerne.

Indtil videre er den laveste pris, som jeg kan finde hos XL Byg på 105,- pr. plade
http://www.xl-byg.dk/produkter/trae...elloft.htm

Den du linker til synes jeg der viser 99,95 pr. stk. Men min erfaring er at man skal først sætte sig ind i priser som du nu gør . Bagefter skal man gå "ned til skranken" i din lokale tømmerhandel, og få den til at give et bud på materialer til hele projektet. Det vil sige plader, skruer, beslag, og skyggelister.  Der ofte lidt ekstra at hente


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis