Selvstyrer til sejlbåd

Hej

Jeg vil gerne vide om nogen har erfaringer med følgende selvstyrer til sejlbåd.

Det drejer sig om, at jeg har været ude at sejle med sejlbåd for ca. 28 år siden, altså inden de moderne selvstyrere var opfundet. Skipperen sagde dengang, at der var nogle gamle sejlere, som havde et brædt tværs hen over båden med hakker i. Heri blev rorpinden lagt og båden holdt så kursen, uden at man skal styre hele tiden. 

Det er en billig form for selvstyrer, og nu da jeg selv har fået sejlbåd, vil jeg gerne vide om der er nogen, som har prøvet det.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Virker kun så længe vind og sø ikke "skubber" båden ud af kurs, men kan sagtens bruges et par minutter. Alternativt vil en elastiksnor gøre det samme!

Dyrman
Lige for at samle en gamme tråd op.
Som Dyrman siger så kan elastiksnor være sagen
https://www.youtube.com/watch?v=FQNBlrg0VyI
Har ikke prøvet det selv, men det bliver et af sommerens eksperimenter.

/Morten

<p>PS:Huller i ozonlaget er intet problem, gaffatape er opfundet!</p>

Hej Bendriksen

Vi brugte i alle de år vi sejlede Wayfarer, en elastiksnor, som bare gik på tværs bagest i kockpittet - når der skulle "selvstyrer" på, så snoede man simpelthen elastikken en enkelt gang omkring rorpinden.

Det går stærkt - det kan reguleres, fordi elastikken nemt kan forskubbes lidt, så rorpinden står i den rigtige vinkel - det går lynhurtigt at svippe den af igen.

Det virker meget fint, når bare båden er tilpas afbalanceret - altså når sejltrim er tilpasset, så båden kun er almindeligt luvgerrig. Hvis båden ikke er trimmet nogenlunde - ja så er der jo ikke ret meget der virker.

Når det kan bruges på en jolle som Wayfarer, så kan det bruges mange andre steder.

Elastiksnoren skal have en passende stramhed + tykkelse, for at holde tilpas stramt lige på din båd - altså du skal måske prøve lidt forskelligt.

Det er BILLIGT.

Når man skal smøre sine madder eller drikke kaffe er det fint - man skal selvfølgelig være opmærksom!!

Når Vi skulle rebe, så brugte vi også elastiksnoren til at holde rorpinden i en passende position (så båden går lidt op mod vinden), mens man bakser med storsejlet - det virker fint. Måske skal man ind imellem justere på elastikken, eftersom sejlet kommer op eller ned, men det giver dig frie hænder i et pænt stykke tid.

MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis