Løs fliseklæb

Hej

Jeg har for lidt over et år siden lagt nyt klinkegulv i kælderen. Efter et halvt år begyndte nogle af fliserne at lyde hult, og nu efter et år er næsten alle løse.

Jeg har derfor i dag pillet dem op, og kan konstantere at fliseklæben er gået løs af det selvnivellerende, så det stadig sidder på fliserne. Det der undre mig er at fliseklæberen nogle steder  er blevet hvid og næsten er gået i opløsning så man kan smuldre det mellem fingrene.

Spørgsmålet er så hvad der kan være grund til klæberen er blevet sådan. Det kan ikke udelukkes at der skulle kunne komme noget fugt nedefra da det jo er et kældergulv, men at klæberen er så porøs kan jeg ikke forstå. Ville jo helst ikke ligge nye klinker som så skal skiftes efter et år igen.

Jeg brugte lip multiklæb da fliserne blev lagt.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det selvnivellerende masse helt tørt dan du lagde fliserne, du skal nok bruge den stærke fliseklæb, der også kan anvendes udendørs.
mener jeg lagde fliser efter et par måneder. Der står i databladet for lip multiklæb at den kan anvendes udendørs, men hvis du kender til en der er bedre vil jeg med glæde hellere betale mere end at skulle pille hele lortet op igen efter kort tid
var den selvnivellerende masse våd eller løs da du tog fliserne op?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det ses tydelig på dit gode foto, der er mørke fugtskjolder nogle steder i bunden af massen, altså mellem din rillerne fra din tandspartel.
Du kan påføre en fugtspærre inden du lægger fliserne, hermed sikre du at fliseklæben kan hærde uden nedenfra kommende fugt generer.
Skrevet af murer john på 14-02-2015 20:03
Det ses tydelig på dit gode foto, der er mørke fugtskjolder nogle steder i bunden af massen, altså mellem din rillerne fra din tandspartel.
Du kan påføre en fugtspærre inden du lægger fliserne, hermed sikre du at fliseklæben kan hærde uden nedenfra kommende fugt generer.

Det håber jeg ikke du gør Murerjohn.

Fugtmembrander skal kun udføres på kældergulve hvis det er et nyere et efter minimum BR10.

Fugten vil ophobbe sig i konstruktionen. og det er ikke meningen og fugten kan løsne membranden nede fra.

Man kan med nød og næbbe bruge en difutionsåben fugtmembrand i et badeværelse i ældre kælder. for at overholdede gældene krav.

 

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
så det er fordi fliseklæben ikke har fået lov til at hærde ordentlig op de er gået løs?
hvis man ikke må bruge fugt spærre, er sidste udvej så at brække hele skidtet op?

Er din selvnivellerende, du brugte, også løsnet?

Fliselimen skal kunne holde til fugt. ellers vil et nyopført badeværelse have løse fliser efter et år også.

Du behøver ikke brække betongulvet op.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Den selvnivellerende sidder fint fast. det er kun fliserne. jeg brugte Lip multiklæb, burde det ikke være ok eller har du et andet forslag??

Måske var din lim for gammel.

Måske var din lim blevet overflade tørt, inden du lagde flisen.

Måske har du ikke brugt primer.

Måske er der fugt i gulvet.

Måske er det en kombi af forskellige ting.


100% klamp

Bygningsstuderende - er vi enige om der tydeligvis er fugt på underlaget ?
Hvad er hans alternativ?
Ja han kan brække gulvet op og det vil koste en formue.
Han kan bruge Sika's epocem, den er netop beregnet til at løse sådan et problem.
Samtidig kan han sikre sig ilægning af en horisontal spærre i væggen, så vil der ikke kunne trække fugt op i konstruktionen, dette er samtidig en holdbar og prismæssig fornuftigt.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også