udskiftning af halogen stiftpærer

Hej alle

nu har jeg læst mig varm

kan jeg udskifte mine halogen stiftpærer til led

jeg har i nogle overskabe 14 10/20 wats halogener

som jeg kan læse på transformatoren er den elektronisk

den er fra loevschall og hedder CK 60 - 230

fra 10 - 60 va

da jeg har 14 burde jeg så ikke bare sætte alle på en transformator og derved komme over min forbruget

og sidst hvilke skal jeg købe

 

mvh Torben

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Torben . E på 14-02-2015 13:56

Hej alle

nu har jeg læst mig varm

kan jeg udskifte mine halogen stiftpærer til led

jeg har i nogle overskabe 14 10/20 wats halogener

som jeg kan læse på transformatoren er den elektronisk

den er fra loevschall og hedder CK 60 - 230

fra 10 - 60 va

da jeg har 14 burde jeg så ikke bare sætte alle på en transformator og derved komme over min forbruget

og sidst hvilke skal jeg købe

 

mvh Torben

 

Der er noget der ikke stemmer...

14 gange 20w giver 280w eller hvis det er10w 140w.

Hvis din trafo er fra 10-60w(va) så har du LIDT MERE end en overbelastet trafo 

Så enten har du læst forkert på din trafo, eller også så er dine halogener fordelt på flere trafoer...

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Pink Henrik
ja du har da ret som nu er der 3 eller 4 transformere
jeg tænkte bare om det efter en udskiftning ville være muligt med en elektronisk transformer og
led stifter vil det så ikke give i omegnen af 28 W
Torben, i teorien har du ret, men i følge loven må du ikke selv ændre på færdige systemer, da en ny ejer måske skifter tilbage til halogen. Og gør han det er der stor risiko for at der kan skabes en brand fra en overbelastet transformer.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

hvad skal jeg så gøre
skifte hver transformer ud
Du må godt skifte pærene, men du må ikke samle alle lamperne på 1 transformer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
FWM Jeg har flere gange set argumentet her på siden, Men jeg har ikke set nogen lovregler eller hørt om at man kan gøres ansvarlig for hvad "en ny ejer" eventuelt laver. Så jeg køber ikke det argument.
Hvad sker der med mig, Jeg har trukket et kabel der passer til en 5,5 kw motor. Nu kommer der så en og sætter en 15 kw motor på. Det er da hans ansvar.
Hvis Torben piller den installation ned, lægger det på køkkenbordet og genbruger delene, så er det en ny installation.
Hvis han piller pærerne ud, lægger kabler om så det hele trækkes af 1 transformator, er det en ny installation, og den næste ejer ( engang om xx år) må undersøge sagen hvis han laver det om.
Så kan vi argumentere om at det måske er autorisationskrævende arbejde, fordi det omfatter den faste installation. Det fremgår endnu ikke af sagen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Torben . E på 14-02-2015 19:08
Hej Pink Henrik
ja du har da ret som nu er der 3 eller 4 transformere
jeg tænkte bare om det efter en udskiftning ville være muligt med en elektronisk transformer og
led stifter vil det så ikke give i omegnen af 28 W

 

Dels er der den detalje at du dermed laver om på "lampeinstallationen" og derfor (måske) bortfalder eventuelle reklamationer overfor producenten af lamperne, og trafo, fordi du har "ændret" på produkterne.

Jeg kender ikke LED lys godt nok, til at vide det med sikkerhed, men for halogener, har man en tommelfinger regl der siger at på sekundær siden (lavvolt siden) på en elektronisk trafo, må ledningslængden ikke overstige 2 meter. Det skyldes at man kan risikere elektrisk støj, der kan påvirke feks mobil-tv-radio-signaler.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja de 2 meter kender jeg godt (stor strøm ved lav spænding), og stor varmeafgivelse fra halogener. Det er jo netop begge dele man ændre på ved LED. Der bliver strømmen langt mindre til den enkelte lampe.
Og man skal sørge for at lednings kvadrat er stor nok hvis de skal trækkes samlet. Ved 60 VA og 12 volt må han maks. trække 5A så 1,5m2 kabel vil være ok.
Ved 14 må hver pære så maks. være 4W
Og den brandfare ved overbelastning i elektroniske trafoer er der taget højde for. Ellers ville der opstå brand hvis der sker kortslutning i en af ledninger og det jo ikke tilfældet. I dem jeg har åbnet igennem tiden har der altid været en varmesikring som den i kaffemaskiner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej alle
tak for fine svar
jeg kender ikke regler på området men det jeg kan forstå på svarene er at
jeg kan godt køre led stifter på en transformer som den beskrevet altså en elektronisk der har trukket 6 stk 10 w halogener
at jeg går på kant med reklamation
at jeg måske/måske ikke bryder nogle regler om fast installation
så et sidste spørgsmål
hvilke stift (g4) ville i anbefale

mvh Torben
Du må søge på f.eks 3 w LED med g4 sokkel og gå efter noget kvalitet. Det vil bl.a. sige med en farvegengivelse på mindst RA 90. Jeg ved godt at når man ganger en højere stk pris med 14 så bliver det mange penge. Men levetiden er også mange gange længere og strømforbrug meget mindre end dine halogen pærer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis