Varmepumpe luft/luft slår HFI fra

Min ene vp har fået den ide at slå hfi'en fra. Det lader til det sker ved opstart, når det er koldt udenfor.
Idag v ca 5 grader kunne jeg starte den uden problemer, endnu. Det lader til at problemet opstår når det bliver mere koldt/når den skal afrime. Jeg har googlet mig frem til der sidder et varmekabel i bunden af kompressoren, går udfra det er til opvarmning af olien/sørge for at kompressoren er lun, i koldt vejr.
Kan det være noget så simpelt som varmekablet der kortslutter, når vp'en tænder for varmekablet eller...?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan det nemt være. Varmekablet kan også være for at afrime udedelen -og dens bund.

Hvad mærke er din varmepumpe ?

Udedelene på luft/luft og luft/vand varmepumper har det helt vildt hårdt i netop de temperaturer vi har lige nu i DK. Al den fugt der kondenseres/fryser i udedelen skal derfra igen. Det betyder mange afrimninger. Faktisk flere end i -10 grader hvor der er meget mindre fugt i luften.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Din HFI vil ikke slå fra ved en kortslutning, det skal din sikring gerne sørge for, HFI slår fra på fejlstrømme (afledning).

En crankcase heater på kompressoren skulle også gerne kun være aktiv, når kompressoren står stille, den er monteret for at holde kølemidlet/olien varm så man undgår opkog at kølemidlet når kompressoren starter/kører.

Du må have gang i et multimeter og måle lidt på systemet.'
Hvis der findes en lav volts del i enheden, så tjek om den er forsynet gennem en autotransformer, den har fælles "nul" punkt i sig, derfor kan afledninger på lav volts siden, forplante sig til forsynings siden.

Mit bedste bud vil være en varme patron i ude delen til afrimning.

Venlig Hilsen
Rønbo
Jeg har bestilt en elektriker, der kommer mandag. Hans første bud var et varmekabel, til afrimning.
Kan du kort forklare hvad en fejlstrøm er?

Kort forklare det kan jeg ikke :

Den strøm der går ind i huset skal være lig med den strøm der går ud af huset. Det er kun "bevægelsen" af strømmen som du har gavn af og betaler for. Altså populært sagt skal der præcis lige så mange elektroner ind af den ene ledning som der går ud af den anden. Hvis noget af det smutter til jord/stel er det en fejlstrøm. Og det registrerer HFI - HPFI relæet. Den slår fra hvis den fejlstrøm kommer over 30 mA (milliampere som i mm millimeter)

En kortslutning kan mere sammenlignes med et almindeligt forbrug, som dine lamper forårsager. Bare ekstrem meget mere. Og det har du sikringer til at beskytte imod følgerne af. Sikringer kan være på f.eks. 10A (10 000 mA ) Men en kortslutningsstrøm kan kortvarig være på 10 - 20 000 A (10 000 000 - 20 000 000 mA)

Som du kan se er der i vores hoveder ret stor forskel på kortslutning og fejlstrøm. Jeg er blevet fortalt at raske mennesker kan tåle at få ca. 50 mA igennem kroppen, derfor grænsen på 30 mA

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for forklaringen. Hvad kan foresage en fejlstrøm?
Som jeg forstår det, så ligger der ikke et overgnavet kabel i min vp, da dette vil give en kortslutning. Så der er et varmekabel der xxxx forkert, der så giver fejlstrøm?

Overgnavet kabel behøver ikke at give kortslutning, det starter oftest med en fejl strøm. Hvis du tænker dig at isolering er slidt væk på den ene side, ind til bare en leder, den strømførende leder. F.eks. af gentagne vibrationer fra en kant, ventilatorvinge der kører imod eller noget andet.
Så vil der kunne gå en strøm til stel. Det er Fejlstrøm.
Det kan også være fugt i en samledåse, eller et tæret hul i et varmelegeme så der kommer fugt ind i den. Der er virkelig mange muligheder, som man må måle sig frem til. Dette var generelle betragtninger da jeg ikke har detalje erfaring med din specifikke varmepumpe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I en hfi afbryder sidder der en sumtransformator som overvåger at den mængde strøm der går ud er den samme som vender tilbage , der er balance , men hvis der noget strøm som "siver" væk(30mA) reagerer hfi og kobler ud , det der "siver" væk kaldes en fejlstrøm.


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Hej

Har selv 2 stk. Panasonic l/l VP.hvoraf den ene lavede samme nummer og jeg var også helt sikker på at det var varmekablet i bunden af elementet  MEN  det var den thermostat som styrer varmekablet som havde overgang til huset på den klemme som vendte mod varmelegemet !!!

(thermostaten sidder op en plade i toppen af udedelen - meget nem at udskifte)

købte en ny thermostat for ca. 150 kr. med tilslutningskabel og så var den i orden igen - fandt et link her inde til reservedele til VP men kan ikke huske firmanavnet ! firmaet hedder "quickparts" varenummer 314044 men søg på"reservedele til varmepumper" gds så kommer tråden frem  her på LDS

polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Har fundet linket. Prisen er pt 189 kr.
Hvordan fand du fejlen i termostaten? Visuelt eller ?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis