Masseovn og mursten

ja egentlig skulle den her nok ligge i en anden afdeling, men da det er mest hyggesnak omkring nogle projekttanker, tar vi den over hækken med en virtuel kold bajer

jeg pønser på at bygge en masseovn, og jeg ved godt der fås færdige insatser til dem, for 25-30.000   men ingen penge har jeg nok af  så var det min tanke var, jeg har en relativ god stor stak brændte gule mursten, ikke de helt gamle der ikke er til at hugge eller stikke i, men en nyere "model" vil de kunne bruges til brændkammer? eller skal jeg bare bide i det "sure" æble og spare op til ildfaste sten?


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se den sidste udsendelse af Bonderøven, her er de i gang med at bygge masseovn, de bruger ildfaste sten i brændkammeret.

http://www.dr.dk/tv/se/obs/obs-126

Var det mig ville jeg ikke spare de ildfaste sten, de er jo nok ikke nemme at montere efterfølgende...
jep har godt set det, og har faktisk downloadet det på parabolen, så jeg kan få set det ordentlig igennem, :-) er pt i gang med en brænd test af mine sten, en intermistisk brændeovn stablet op ude, og en god skudefuld koks i, ka de holde til det kan de holde til det meste :-) men overvejer stadig ildfaste omend de koster pænt dyrt :-(

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis du er kanon glad for og bygge og rage din ovn ned med jævne mellemrum, skal du bare springe over de ildfaste sten. De eneste asten jeg kender der kan holde er faktisk de ildfaste. Husk også den rigtige mørtel når der skal "stables" sten.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Og her kommer så et af de "dumme" spørgsmål fra en absolut amatør hvad angår masseovn.

Er det ikke kun det inderste hold sten tættest på ilden der skal være varmefaste. Det består jo af en "masse" sten som vel godt kan være mindre varmefaste.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Nitter :-) det er jo derfor jeg spørger, fordi jeg er i tvivl :-P

ev elmand :-) jo det er kun selve brændkammer der skal være ildfaste, yderstenene kan være næsten hvad som helst :-)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg tænker på om det måske ikke er nok at fore brændkamret med ildfaste plader til brændeovne, de er ikke vildt dyre og det kan sikkert laves så de kan skiftes.
De fleste byggemarkeder og pejse/brændeovns forhandlere har dem på lager.

De er lette at skære med vinkelsliber med diamanskive.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ingen tvivl. Du skal mure brændkammeret op i ildfaste sten. Jeg har selv bygget en masseovn, prøv at søge på en "Gymse" så bude der dukke billeder op, ikke af min men Las Helbo`s . Mørtlen er såmænd bare juletræsler med chamotte. Men man bygger den ikke på en formiddag, og støbejernslåger er ikke helt gratis, jeg bestilte dog hjem fra Finland, det blev under halv pris. Hvis jeg får en mail eller tlf. nr. kan jeg sende nogle billeder.
Når det nu er placeret under "over hækken" så vil jeg da lige spørge: hvorfor bygge sådan et skrummel når man kan få en pilleovn/brændeovn med bedre virkningsgrad og som ikke venter et døgn på at gi varme fra sig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Uden at vide en dyt om det Kovas (andet end hvad jeg har set i tv), så gætter jeg på at det handler om at man kan fyre med hvad som helst (indenfor lovens rammer) i en masseovn. Der kan bages brød og pizza i sådan en fætter, samt at den ikke bliver kold lige med det samme efter en brænding.

Til et pillefyr, kræves der en del mere udstyr, for at få den til at brænde konstant, hvor en masseovn, kan brænde ud, men stadig være varm til næste dag når man vågner 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis