Egeplanker til bordplade

Hej.

Mit spørgsmål går på to egetræsplanker til konstruktion af eget spisebord. Plankerne skal være i størrelsesorden 0.4cm x 50cm x 200cm. Hvad vil sådanne koste? Kan ikke finde priser på nettet. Og hvis nogle kender steder i Århus og omegn hvor disse kan købes modtager jeg meget gerne råd!

mvh.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.nyfillerupsavvaerk.dk/

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der findes masser af det på dba og g&g - alle sorter, og meget rimelige priser sammenlignet med de fleste savværker.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

du køber kun kina lort på dba og g&g du skal ud og kigge savværke eller trælasthandel, hvis du vil finde kvalitet. jeg kender tablemanners.dk som er en udløber af Naarup Savværk, der har eksisteret i over 100 år. De kan deres kram. De sælger gode egeplanker til plankeborder og meget andet

Husk!! Fugtigheden i træet må ikke være mere end 12 %! 

Kan anbefale at melde dig ind i facebook gruppen “Plankegruppen. Træ til planker...” 


Mvh. Christian M
 

Køb ubetinget plankerne på savværket som blokvare. Der kan du selv udvælge, men vælg spejlskåret træ til bordplader. Enderne dækkes med PVA lim, maling eller hvad du nu har stående for at forhindre svindrevner straks de kommer hjem.

Træet skal være lagret d.v.s. at træet har ligget oppindet på stak 1 år pr. tomme. Derudover skal egetræ ligge mindst 3 måneder i rummet hvor det skal bruges før det bearbejdes. Herefter er træet møbeltørt.

Et tilstødende lokale med samme temperatur og luftfugtighed kan naturligvis også bruges.

Sider afrettes og limes med almindelig hvid vandfast PVA trælim. Herefter afrettes over- og underside. Brug  elhøvl og retskinne for at holde styr på processen. Enderne færdiggøres til sidst hvor forseglingen samtidig fjernes.

P.S. Rådfør dig med personalet på savværkerne - der står meget sludder på nettet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også