Hvordan tømmes mit varmeanlæg for vand?

Jeg skal afmontere en radiator og har brug for at tømme anlægget for vand. På mit gamle oliefyr havde jeg bare en hane forneden, der lukkede vandet ud. Men hvad gør jeg med min nye gasfyr installation, jeg kan ikke se nogen haner...? Kan man få fyret til selv at tage vandet af anlægget?

Billede:

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den hvide slange der går tværs over det hele, er beregnet til påfyldning. Hvis du afmonterer den i venstre side (ved afløbsrør) og bagefter åbner for hanen i højre side kommer vandet fra varmeanlæg ud af slangen. Den hane i højre side har samme funktion som "den under mit gamle oliefyr" Den til venstre kommer fra din almindelige vandinstallation.

Måske var det en fordel at skille afløbsrør ad ved Y stykket så du kan få vandet til at løbe ud den vej. Hvis ikke må du montere en anden længere slange på som kan nå til et afløb.

Når du igen skal fylde vand på monterer du den hvide slange, og åbner for haner i begge ender, indtil trykket er på ca. 2 bar. Derefter udlufter du radiatorer og efterfylder igen til ca 2 bar. Hvis du lukker helt ned for de andre radiatorer under hele operation, kan du være heldig at vandet bliver hængende i dem, så du ikke behøver at lufte dem ud alle sammen.

Når fyret kommer igang vil trykket stige lidt på grund af opvarmningen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for fantastisk hurtigt og fyldestgørende svar!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du har en radiator et sted hvor der er afløb, ville jeg vælge og skille den af først.
Påfyldningen sidder ret højt, og får så ikke tømt radiatorene..
Husk At slukke for fyret og cirkulationspumpen
og pas på det vand i varmeanlæget kan være helt sort og svært at vaske af igen

Med venlig Hilsen

Brian D

tak for tippet, jeg tænkte selv det samme. Men det er nu ret besværligt at skulle skille rør ad i badeværelset, blot for at tømme vandet af anlægget.

Og nu her efter endt opgave, drypper det fra samlingen i badeværelset. Jeg prøver at stramme mere, men ellers må jeg jo have vandet af igen ... suk...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har du ikke bare haft skilt forskruningerne af?
Har du haft skilt røret af ved en pakket samling, så skal den pakkes om. Er det ved forskruningen så kan du prøve at løsne den igen, og når den så er finger stram, altså helt sammen, men ikke spændt. Så dapper du den lige lidt med rørtangen, og spænder så.
Jeg skilte forskruningerne ad, løftede radioteren op, så vandet løb ud, satte radiator ned igen, kom lidt pakgarn/salve på gevindet og skruede sammen igen.

Jeg regner med at du med forskruninger mener den del der har en løs ring, som spænder noget sammen der er konisk. Det hedder også union. Og det skal ikke have pakgarn og salve.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, jeg forstår nu det var en fejl at give unionen pakgarn/salve. Nu har jeg renset det af igen, men den er stadig utæt. Røret ved siden er fin tæt (endda med pakgarn/salve).

Her billede af den utætte, hvor der kommer vand oven ud af unionen:

https://www.dropbox.com/s/8mk38mtxzzhrpx1/vand.jpg?dl=0
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også