Renovering af værksted og garage - støbe nyt gulv eller ej?

Jeg er så småt begyndt at planlægge istandsættelsen af mit værksted/garage.
Der er tale om 20 m2 opvarmet værksted, samt en 25 m2 uopvarmet garage, adskilt af en enkeltstens væg.
Der er hulmursisoleret hele vejen rundt, og isoleret med 100mm på loftet i værkstedet. Opvarmningskilden er fjernvarme.

Der er støbt betongulv, uden isolering, men gulvet i værstedet er MEGET skævt.
Det falder ca. 4cm over 2 meter :-O

Mit dilemma går på, om jeg skal banke gulvet op i hele bygningen, grave ud, isolere og støbe forfra?
Eller skal jeg bare få nivelleret gulvet i værkstedet?
En træls konsekvens ved at banke gulvet op er, at jeg bliver nødt til at vælte væggen imellem værksted og garage, fordi den står direkte på gulvet. Men jeg vil gerne have adskillelsen, så jeg vil skulle genopføre væggen på ny, og så vil jeg desuden også have en dør imellem.

På den anden side, så er der tale om et værksted i den ene side, godtnok opvarmet, men aldrig mere end ca. 18 grader, da jeg ellers synes det bliver for varmt at gå og makke :-) Så hvor meget får jeg reelt ud af at isolere gulvet? Nogen der har et bud rent kroner og ører mæssigt? Desuden vil jeg altid gå med fodtøj derude, så fordi det er fodkoldt mærker jeg jo ikke.

Værkstedet, i den anden side skal bare holdes over 5 grader tænker jeg. Har planer om at opsætte en varmepumpe til formålet.
Hvor meget får jeg ud af isolering i gulvet her?

Med andre ord: Hvor meget gevinst er der i at få isolering i gulvet? Kontra de timer og penge som skal ligges i det?

Har desuden vedhæftet en gammel plantegning fra den oprindelige byggetilladelse.

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt ville hakke gulvet op og støbe nyt, en ny væg kan etableres i træ forholdsvis nemt, med hensyn til en varmepumper ja der fatter jeg ikke helt din tankegang hvis formålet er at den kun skal holdes over 5 grader så inv. Da i en elradiator den koster vel kun 5 % af hvad en varmepumper koster og hvis termostaten ø radiatoren stopperved 5 grader tjah mon ikke den skal kører i et par hundrede år før den forskel er tjent hjem, når dit nye værksted nu er isoleret.....
Du kunne jo også skære en rille med en diamantskærer så tæt på muren som muligt og på den måde nøjes med at tage gulvet op i det rum du ønsker.
Når du så har lavet dit velisolerede gulv med flot nyt plant gulv.
Så laver du en træramme af reglar på indvendig side af den eksisterende mur og isolerer denne.
Så holder du en hel del på varmen der eller vil have rig lejlighed til at forsvinde gennem din meget høje skillemur!
Du kan med fordel beklæde den nye væg med OSB plader, de har fer og not og er ret nemme at montere med skruer på skelettet.
Jeg har det i min garage og det fungerer rigtig fint. Efter opsætningen lakerede jeg to - tre gange med en billig skibslak fra Bilka. Den blev rullet på hvilket var nemt og effektivt. Og så kan du skrue en del del op påå pladen efterfølgende uden at du behøver bekymre dig ret meget når det er små ting, og er det større tunge ting, må du jo placere det så dine reglar er befæstigelses punkterne.

MVH Njord

MVH Njord
Årsagen til, at jeg vil sætte varmepumpe op, er udelukkende fordi jeg kan få den til små penge.
Alternativt ville jeg nok trække radiatorrør ind i garagen istedet, og så opvarme på den måde. Vores fjernvarme kommer ind i værkstedet. Det er et gammelt fyrrum, hvor der tidligere var oliefyr.

Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at vide, hvor meget der er vundet ved at isolere gulvet.
Der er alligevel et stykke arbejde i, at bryde det hele ned og grave ud. Og de første 10.000,- er hurtigt væk, bare til isolering.
Du vil vinde rimelig meget.....
Ikke mindst vil du vinde komfort!

Min garage er bygget i træ, men 200mm isolering i væg og 250mm på loftet, plus der er 240mm flamingo i gulvet.
En alm rationel dør, to Velfac 200 vinduer plus to porte der ikke slutter 100% tæt men næsten... Her har jeg ikke oplevet frost i de 13 år jeg har haft den. det kan være koldt, men ikke frost og der er ingen varme på når ikke der arbejdes der.
Opvarmningen er et par små strålevarmere henne over værkstedsbordet, nemme at tænde og giver hurtigt fornemmelsen af lidt varme på kroppen uden egentligt at varme rummet op.
Skal jeg lave mere så har jeg en el blæser der hurtigt kan løfte temperaturen.....

Økonomisk ved jeg ikke hvad det koster.....
Men isoleringen vil jeg ikke spare!

Husk på hvor kolde gulvene kan være i gamle huse... det trækker rigtig meget ned på komfort skalaen i min bog....

MVh Njord


Bilerne står udenfor.....

MVH Njord
Njord, det er en plantegning :-) Og ikke set fra siden, med loft til kip, som det godt kunne ligne.

Er lidt bange ved at skære fri langt skillevæggen. Jeg risikerer vel at underminere den, når jeg graver ud.
Jeg har planer om at isolerer væggen som du også beskriver - selvom den ikke er så høj som du troede :-)
Annonce
:-) Der blev jeg snydt....

Lignede lidt snittet i en gammel industribygning.. Ville ellers have været et fantastisk rum :-)

Du kan skære fri hele vejem og grave fri partielt og understøbe med en sokkel stykke for stykke... Godtnok noget der tager lidt tid, men sikkert....

MVH Njord
Det med komforten har du ret i... Hvis man går med bare fødder - men har du ikke altid fodtøj på i dit værksted?
Så lige netop med et værksted, så kan jeg altså ikke se, at komforten med lune gulve er særlig vigtig... Måske tager jeg fejl?
Laver du fx bil eller andet jodnært.... Så er det rart med et lunt gulv :-)

MVH Njord

Det er selvfølgelig en pointe :-)
Det med at understøbe er sgu noget bøvl, og tager lang tid. Så tror jeg hellere, at jeg ville bide i æblet og vælte væggen, og banke hele gulvet op.

Og hvis du nu tager de positive briller på så se på som en opgave der giver et godt udbytte som du bliver glad for så er det somend ikke så slemt at arbejde undervejs når man kan se formålet og ved at man bliver glad for det man laver.... :-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis