Renovering af værksted og garage - støbe nyt gulv eller ej?

Jeg er så småt begyndt at planlægge istandsættelsen af mit værksted/garage.
Der er tale om 20 m2 opvarmet værksted, samt en 25 m2 uopvarmet garage, adskilt af en enkeltstens væg.
Der er hulmursisoleret hele vejen rundt, og isoleret med 100mm på loftet i værkstedet. Opvarmningskilden er fjernvarme.

Der er støbt betongulv, uden isolering, men gulvet i værstedet er MEGET skævt.
Det falder ca. 4cm over 2 meter :-O

Mit dilemma går på, om jeg skal banke gulvet op i hele bygningen, grave ud, isolere og støbe forfra?
Eller skal jeg bare få nivelleret gulvet i værkstedet?
En træls konsekvens ved at banke gulvet op er, at jeg bliver nødt til at vælte væggen imellem værksted og garage, fordi den står direkte på gulvet. Men jeg vil gerne have adskillelsen, så jeg vil skulle genopføre væggen på ny, og så vil jeg desuden også have en dør imellem.

På den anden side, så er der tale om et værksted i den ene side, godtnok opvarmet, men aldrig mere end ca. 18 grader, da jeg ellers synes det bliver for varmt at gå og makke :-) Så hvor meget får jeg reelt ud af at isolere gulvet? Nogen der har et bud rent kroner og ører mæssigt? Desuden vil jeg altid gå med fodtøj derude, så fordi det er fodkoldt mærker jeg jo ikke.

Værkstedet, i den anden side skal bare holdes over 5 grader tænker jeg. Har planer om at opsætte en varmepumpe til formålet.
Hvor meget får jeg ud af isolering i gulvet her?

Med andre ord: Hvor meget gevinst er der i at få isolering i gulvet? Kontra de timer og penge som skal ligges i det?

Har desuden vedhæftet en gammel plantegning fra den oprindelige byggetilladelse.

 

Jeg er så småt begyndt at planlægge... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mfrost, vi er ikke uenige :-)
Jeg har de sidste 8 måneder gennemrenoveret vores hus fra ende til anden, så jeg ved godt hvad det vil sige :-)
Det jeg fisker efter er bare, om det er overkill at banke gulvet op i værkstedet og garagen.
Hvis jeg nu kun sparer 100-200 kr. om året i varme, så er det i hvert fald ikke af økonomiske årsager jeg skulle gøre det...
Hvad du sparer er jo relativt, helt uden at komme ind på varmetabs beregninger (det er jeg nemlig ikke mand for), så kommer det jo også an på hvad du giver for 1kWh Jeg ville personligt gøre det også selv om det måske tog 10år at hive hjem, det giver også gensalgsværdi + varmen bliver jo nok ikke billigere og billigere

Mvh

Morten

Jeg er selv i gang med en omgang efterisolering, og mindre renovering af mit eget værksted.
Mit problem var bla. at der var koldt ved gulvet (også trods sko på) så persoling ville jeg uden tvivl isolere i gulvet også.

Vist er det et stort arbejde, men dog større hvis man efter en tid fortryder og skal starte forfra igen :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis