"salt"? udtræk på mursten.

Hejsa

Lægger idag mærke til at der er kommet nogle plamager / udtræk på mine mursten på den ene facade. Har ikke set det før i de 7 år jeg har boet i huset.

Er der nogen der kan genkende hvad det er og om det er noget jeg skal få gjort noget ved?

På forhåmd tak 

./ras

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kalksaltpeter der er trukket ud også kaldet "kalkudfældninger", jeg har selv haft det på mine sten og min murer anbefalede mig et produkt til at "afsyre" med, der ikke ødelægger stenene, det hedder Specialrengører C http://www.frandsencement.dk/Fliserens_SpecialrengoererC_Taastrup_Koebenhavn_Roskilde.html
Du kan også bare vente til det forsvinder af sig selv, men det kan godt tage lidt tid, hvis det er under et udhæng, og der derfor ikke kommer regnvand til.

Mvh Poul H.
Er det lang tid siden der er blevet fuget om? eller er væggen blevet pillet ned og murer om igen i det område?
Der er jo en oversag til det lige pludselig kommer. så hjælper det ikke bare at behandle overfladen.
Så der noget galt med enten fugt eller ventilation. Hvis der kommer salpetersudtræk hvis ovenstående ikke er sket inden for rimelig tid

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det virker meget afgrænset. Er det omfuget ? Har du efterisoleret eller ændret noget på indervægge.?
Området er ikke blevet muret om, men der er skiftet fuger til cementfuger i det område. Resten af huset har kalk fuger. Men om-fugningen er fortaget for over 8 år siden da det ikke er sket mens jeg har haft huset.

Jeg tænker også på om det kunne være vandopsugning der er kilden til problemet. Det har trods alt regnet mere end almindeligt i efterår/vinter sæsonen.

Jeg har ikke fortaget nogen efterisolering eller ændringer i indervæggen.
Annonce
Der er ingen tvivl om det er forvitring for opstår pga opfugtning. Du kan vælge at bremse vandoptagelsen med en protectos imprægnering
Skrevet af Kent AS på 18-02-2015 20:16
Der er ingen tvivl om det er forvitring for opstår pga opfugtning. Du kan vælge at bremse vandoptagelsen med en protectos imprægnering

 

Hej Kent AS.

Hvad er din bagrund?

og hvad er din begrundelse til at vælge denne?

Har du fundet ud af hvad der er glat med murværket?

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er tydelig vis fugt som skaber problemet, Rasmusp oplyser der ikke er foretaget nogle ændringer, derfor vil det mest simple være at starte med at bremse fugt ude, det kan ikke skade noget som helst hvis blot man sikre det ikke forsegles med et ikke diffusionsåbent produkt.
Hjælper dette ikke, hvilket jeg er ret sikker på vil afhjælpe problemet, så kan det være opstigende grundfugt, utætheder ved tag eller andet, men man må formode han har tjekket tag mv.
Jo. Der er fortaget en omfugning, men før denne forhindring er opstået.
Samt kan man ikke formode at en bygherre har kendskab eller kompetence til denne.
De vil være et forkert udgangspunkt.
Disse forskellige problematikker skal følges til bunds inden man begynder på sådan en "nødløsning" for at der ikke opstår større skader ved denne eller andre konstruktioner. Når disse områder er fortaget. og der ingen løsning er. kan man så begynde at snakke om dsse produkter.

Kender du til andre imprægneringsprodukter? Da du har reklameret med denne og dens firma siden 2012..

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
@ rasmusp
Jeg ville havde gået op til taget indvendig, hvis muligt, og udvendig, for at se om der kommer vand ind omkring dette område. Hvis der gør, skal det udbedres og problemet vil forsvinde.
Hvis der ikke er et problem. Ville jeg gå ned til den nederste sten, lige efter fundamentet og udkradse en fuge imellem to sten. (studs fugen)
Her kan du så se om der ligger en fugtmembran oven på fundamentet. højest sandsynlig asfaltpap/murerpap.Hvis der ikke gør det. Ville det være rigtig godt, at få udført en flydende fugtmembran ind ved dette sted.
Hvis der er en eks. fugtmembran. Ville jeg i samme række sten. Udkradse hver 3 sten på hele murens længde for at skabe ventilation som vil hjælpe med, at få fjernet den fugt der er, der inde. Her indsættes der så musestop. Det samme vil jeg gøre ved nummer 2 række, lige over vinduet. hvor der udkradses 3 fuger og sættes musestop i.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis