Hvad skal der være i et tilbud fra en håndværker

Hej 

Jeg er igang med at indhente tilbud til renovering af mit hus, men efter at jeg har fået flere tilbud fra håndværkere, står jeg tilbage med at følelse af et miste overblikket over hvad det er jeg får for mine penge. 

De tilbud jeg har fået kan slet ikke sammenlignes på trods af at det er den samme opgave der skal udføres. Der er hverken materialeliste eller timepris 

Spørgsmålet er hvad skal der står i et tilbud fra håndværkeren? 
 

 

 


Jeg bygger fordi jeg er c:
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er et tilbud  skal der hverken være materiale liste eller timepris. Enten har du afleveret en beskrivelse, som de kan give tilbud ud fra, eller også må håndværkerne beskrive hvad arbejde de regner med at levere. Netop ved tilbudsarbejde lægger du risiko over på håndværker, og de har så kalkuleret med det. Du kan være ligeglad med timepris, og antal timer, da arbejdet laves til en fast pris. Det er netop i den fase i skal have afstemt forventninger.

Hvis du med tilbud mener overslagspris, er det noget helt andet. Du skal være meget opmærksom på forskellen. Og det skal tydelig fremgå om der er det ene eller det andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for den fine forklaring, synes at det er svært at gennemskue tilbudene. Sådan som jeg har forstået det,.... forskellen er at ved et tilbud at der gives en fast pris for opgaven, mens en overslagspris er en timepris. Hvilken skal man bede om når men snakker med håndværkeren? er der et prisforskel på de to?
 


Jeg bygger fordi jeg er c:

Jeg håber da at der er en forskel.

Ved tilbud ( fast pris) overtager håndværkeren i princippet alt risiko, der kan være forbundet med arbejdet. Det vil dog være typisk at han fraskriver sig risiko for områder der ikke er undersøgt til bunds. Det kan være ved behov for dybere fundering, høj grundvandstand og andre ting. Ved tilbuds givning vil man normalt have behov for en beskrivelse og detaljeret tegning på alle fag-enterpriser, så alle også ved hvad de andre tilbud dækker. Det kan være tilrådeligt at have en byggesagkyndig til at udføre det.

Ved overslag giver håndværker en pris på det han tror (eller regner med ) at det vil koste, ofte ud fra mindre detaljeret beskrivelse, men der skal stadig være en detaljeret tegning. Ellers kan det meget let løbe helt løbsk. Og han har ingen ansvar for om prisen holder.

Hvis du selv vil lave en del af arbejdet, kan du ikke forvente at de vil give fast pris. De kan jo ikke vide / stole på hvor meget du yder. Og om du kan blive færdig med dine ting i den rigtige rækkefølge. Det billigste burde være timepris, med en byggesagkyndig eller f.eks. en murer eller tømrer der styrer arbejdet, hvis man ikke selv er i stand til det.

Du skal i alle tilfælde have lavet en aftale om betalingsterminer. Altså hvor meget der skal falde ved bestemte stadier i byggeriet, eller ved materialeleverance.

Min søn byggede for 7-8 år siden en helt ny hus, på godt 300 m2 incl garage. Fuldmuret udvendig og indvendig. Han havde noget orlov, og ferie tilgode så han kunne holde fri fra 1/4 til 1/11. Han stod op kl. meget tidlig og arbejdede hver dag (7 dage om ugen) til meget sent. Der var f.eks. ikke murerarbejdsmand med på pladsen, så da murere mødte kl.700 var mørtel blandet og smidt på stillads. Til aften gjorde han alt værktøj rent, ryddede op, og lavede ny stillads som blev fyldt med mursten,  til næste dag. Mon ikke det var den største skattefri indtægt han nogensinde har lavet. Jeg var naturligvis meget med i det også, selvfølgelig  uden betaling.

Så fra de mødte om morgenen til de gik hjem havde de stort set ikke smidt murerske, for at lave andet arbejde. Så sker der noget.

Sådan et arrangement kan kun lade sig gøre på timepris.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis