De fleste både til almindelig brug, er lavet af polyester og glasfiber.
Simpelthen fordi det er det billigste materiale.
Epoxy bruges mest til "stitch and glue" X-finer både - det er selvbyggerteknik - og til specialbyggede både med kulfiber og kevlar - simpelthen fordi epoxyens egenskaber som lim til at holde sammen på den dyre fibermaterialer er bedre, end polyester - Og når man bruger meget dyre kulfiber eller kevlar, så vil man man også være nødt til at bruge flere penge på epoxyen. specialbyggede kapsejladsbåde, katamaranfærger og lignende, f. eks.
Hvad kan man ellers se?
Når du sliber i glasfiberen, så du kommer ned i laget af glasvæv, så kan du måske se om det er fibre som ligger "hulter til bulter" - det er typisk for "måtte" til polyester.
Hvis det er tydeligt at det er vævede glasfibre - vævet ligesom stof, så er det muligvis fordi der er brugt epoxy - men ikke en sikkerhed.
Der er også den mulighed, at du kan lugte om det har den karakteristiske lugt af polyester - den lugt kommer frem, når man sliber lidt i materialet - måske også i gamle materialer.
>>>
Når du skal lægge forstærkning på, så kan du altid bruge epoxy - det binder på alle andre materialer, hvis det er slebet lidt "ru" og ellers tørt og helt uden fedt eller olie - altså HELT rent.
Hvis du lægger polyester ovenpå et tidligere epoxy lag, så holder det måske ikke helt så godt - siger man - jeg har ikke erfaring med det.
Det sikre er, at lægge glasvæv og epoxy på, som en reparation - det er sikkert uanset underlaget. Det er noget dyrere med epoxy - men har OGSÅ den fordel at det ikke er så kritisk med temperaturen - det hærder bare lidt langsommere, og bliver en anlese svagere, hvis det er lidt koldt. Det er specielt smart hvis du ikke har en opvarmet arbejds-plads.
Derimod så er temperatur afgørende ved polyester - hærdningen stopper HELT under ca 18 grader.
MVH A