Selv fræse "riller" i gulvvarme spånplader?

Hej

Jeg overvejer at ligge gulvvarme i stueetagen, men undre mig en del over prisen på de spånplader man kan købe som har fræset en rille til slangen - de koster 110 - 130,- pr. kvm, vel at mærke de billigste mærker jeg kan finde, hvor en alm. spånplade uden spor koster det halve. på 100 kvm gulv koster det altså i omegnen af 6000,- at der er fræset 4 spor i pladerne.

Er der noget større problem i bare at købe alm. gulv-spånplader, og så selv fræse rillen? - Jeg kan vel få en temmelig god overfræser for 6000,-

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror det bliver en sej kamp, at fræse så mange meter riller, som der skal til på 100m2 gulv.
Alternativt kan du bruge forskallings brædder i stedet for...

 

Det er umiddelbart meget godt tænkt med de brædder - men jeg er dog ikke sikker på om jeg ville føle mig mere tryk ved at skulle ligge så mange brædder. Men er det ikke en relativt simpel opgave at fræse lige spor? Jeg forestiller mig at jeg blot kan fastgøre en lægte - og så holde overfræseren op mod den den - og så er det blot et spørgsmål om hvor mange timer det tager..

"så er det blot et spørgsmål om hvor mange timer det tager" Og et spørgsmål om hvor meget støv du får ! !


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Altså - jeg spørger jo netop fordi jeg ikke ved meget om det, så jeg vil meget gerne have at nogen fortæller mig hvis mit "gæt" på hvor vanskelig opgaven er, ikke holder stik.

Og ja - der skal selvfølgelig tages højde for støv - måske bedst at vælge en model med støvsuger tilslutning ..

Hej.

Du skal nok også regne med et stort slid på fræserhovedet.

Da jeg personlig hader spånplade spekulerer jeg på, om det er muligt at bruge OSB f.eks.

Det er som at arbejde i alm. træ.

Men jeg skal selvfølgelig ikke pådutte andre mine aversioner.

mvh

 


 varmetossen

Annonce
Tror det bliver et kæmpe arbejde. Jeg har lavet det i hele stueetagen med forskalling og varmefordelingsplader som vist på billedet ovenfor, og jeg vil tro du er klar til at lægge det færdige gulv inden du ville være færdig med fræseren i spånpladen.

Har forresten 50stk aluplader i overskud hvis du vælger at lave det med forskalling.
Mads - hvordan gør man det med forskallingsbrædder - er det bare at ligge dem med det korrekte mellemrum mellem brædderne, og så aluplader ned i rillerne? Jeg tænker også, at hvis der skal være nøjagtig samme afstand mellem alle brædderne - så kan man jo heller ikke løbende kompensere for ujævnheder ved at lave lidt større afstand i den ene ende .. som man f.eks. ville gøre det med et træloft ... gav det ikke nogen problemer?
du skal ikke fræse.. det bliver fuldstændig uoverskueligt for dig.. brug forskallingsbrædder som sagt her.. lav et par afstandsklodser og så bare derudaf. Læg dem med f.eks. 22mm i mellem, så er der plads til varmefordelingsplade og 20mm pex rør. Du klipser dem fast i den ene side kun. Så træder du slangen ned. Gulvpap, og så overgulv. Husk at mærke op hvor slangerne ligger hvis dit overgulv skal skrues fast efterfølgende og ikke være flydende

Jeg har brugt de omtalte plader super nemt at ligge. Spørg i den lokale trælast og få en god pris på alle pladerne vi sparrede Ca 30-40 kr pr plade i forholdt til bauhause og husk varmefordelingsplader og slanger i alupex i et samlet tilbud

Jeg kan se på billedet ovnfor, at Je_ns, lægger sin gulvvarme efter "Frem og tilbage metoden". Min VVS installatør påstår, at det er en forkert metode, idet at der bliver for stor forskel på vandtemparaturen fra indløb til afgang. Dvs. at gulvet bliver koldere og koldere hen mod afgangen. Han fortæller, at slangen skal nedlægges sådan, at man hveranden gang får et fremløb henholdsvis returløb, iht. nedenstående skitse.
 

 


holmeren

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis