Udskifte 3*10w halogen til led

Hej,

Jeg har en Herstal lampe ved min sofa - den består af 3*10w halogen og kan dæmpes via en lille drejeknap under lampen.

Nu har jeg ikke noget modelnummer men tror i jeg kan udskifte mine halogen stifter til led? I givet fald skal det vel være led stifter, der kan dæmpes? 

Jeg læser mig til at 1,3w led svarer til 10w halogen og 2w led svarer til 20w halogen. Mon jeg kan udskifte til 2w led i sammen "ombæring"?

Hilsen Torben

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af TheDexterTeam på 10-02-2015 16:09

Hej,

Jeg har en Herstal lampe ved min sofa - den består af 3*10w halogen og kan dæmpes via en lille drejeknap under lampen.

Nu har jeg ikke noget modelnummer men tror i jeg kan udskifte mine halogen stifter til led? I givet fald skal det vel være led stifter, der kan dæmpes? 

Jeg læser mig til at 1,3w led svarer til 10w halogen og 2w led svarer til 20w halogen. Mon jeg kan udskifte til 2w led i sammen "ombæring"?

Hilsen Torben

Desværre - det kommer ikke til at virke. Har selv prøvet stuntet med nogle Herstal pendler, hvor jeg udskiftede 2 stk 20W til 2 stk dæmpbare 2W LED. Dæmpningen ( den der er indbygget i loftrosetten med den elektroniske trafo ) virker ikke - de flimrer. Men med helt skruet op er det "nogenlunde" .  Jeg har skiftet tilbage til mine 20 W halogener i de Herstal lamper, der skal kunne dæmpes.

Det er nok det kendte problem med at belastningen er for lille - under trafoens/dæmperens minimumsbelastning.

 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du kan desværre ikke stole på at f.eks 2w led kan erstatte 20 w halogen. De kære sælgere er meget optimistiske i deres skriverier.
Du skal se efter hvor mange lumen LED pæren afgiver. 10w halogen giver 140 lumen og 20 w giver 320 lumen. En 2w
LED giver typisk 140- 150 lumen, men sælger påstår frejdigt at den erstatter 20w halogen.
Jeg har skiftet 20w halogen til 3,5w LED og målt lysudbyttet. Efter udskiftning faldt lyset på bordet under lampem med 8 lux, så hvis jeg have troet på sælgers snak havde der ikke været meget lys.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis