Ledning under vand

Hej

Jeg eksperimentere lidt med en vandstandsmåler og har behov for at have en ledning nedsænket i vandet. Det er 5V, så udenfor SB. Det skal dels laves i en regnvandsbrød og dels i min pumpebrønd fra trixtanken.

Mit spørgsmål er: kan en alm 2x0,75 lampeledning holde til at være under konstant (spilde)vand ellers skal jeg have fat i noget andet?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af kimcarlsen på 09-02-2015 08:45

Hej

Jeg eksperimentere lidt med en vandstandsmåler og har behov for at have en ledning nedsænket i vandet. Det er 5V, så udenfor SB. Det skal dels laves i en regnvandsbrød og dels i min pumpebrønd fra trixtanken.

Mit spørgsmål er: kan en alm 2x0,75 lampeledning holde til at være under konstant (spilde)vand ellers skal jeg have fat i noget andet?

Ja, du kan godt bruge almindelig plastisoleret 2x0,75 PVTtil dit fosøg. Du kan også bruge gummikabel, det er mere af hensyn til stabiliteten overfor gentagne bøjninger. Dit største problem kan blive tæthed mellem ledning og vandstandsmåler. Brug selvvulkaniserende gummi, som forøvrigt arbejder bedre sammen med gummikabel end den plastisolerede, når det nu skal ligge neddykket  i vand. Samlingen afsluttes med krympefleks.

fase
Takker.
Der bliver ingen bevægelse. Ledningen skal gå ned i et elektrikkerrør og vende i bunden. Samlingen kommer aldrig under vand, men bliver tætnet for at undgå kondens.

Hvis du lodder det sammen, kan du med fordel samle dem forskudt. Det vil sige at den blå laves ca. 30 mm længere end den brune på den ene kabel og modsat på den anden. Så sidder de 2 samlinger ikke lige på hinanden og der er mindre chancer for overgang.

Jeg har iøvrigt en super goe vandstandsmåler til  min pumpebrønd. På samme måde som man måler vandstand i en vaskemaskine. Et ca. 20 mm rør der afsluttes med en 6 mm slange i toppen. Denne slange går op til et styreskab hvori der sidder en niveau afbryder fra en vaskemaskine.

Når vandet stiger op i det 20 mm rør sytiger trykket op i niveau afbryder.

Ulempe: med tiden forsvinder trykket, hvis man ikke pumper vandstand helt under kanten af den 20 mm rør en gang imellem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ja du kan evt det med en trykdifferens måler der måler forskellen mellem atm luft og trykket i bunden a brønden.
Dette er en kapacitiv måler, hvor jeg udnytter at kapaciten ændres når ledningen kommer mere/mindre under vand
Skrevet af kimcarlsen på 09-02-2015 14:14
ja du kan evt det med en trykdifferens måler der måler forskellen mellem atm luft og trykket i bunden a brønden.
Dette er en kapacitiv måler, hvor jeg udnytter at kapaciten ændres når ledningen kommer mere/mindre under vand

Det med kapacitiv måling lyder udmærket, men med de erfaringer, jeg har med niveaumåling og niveaumålere i spildevand, må jeg sige at du kan komme ud for problemer ved måling i spildevand. Røret, hvor du har din kapacitive føler, kan blive mere eller mindre fyldt med snavs, som ændrer sondens opfattelse af niveauet. Under alle omstændigheder bør du sørge for at stopniveauet bliver under nederste ender af røret. Mine erfaringer bygger styring af pumper i pumpebrønde med tryktransmittere, så måske er det anderledes med kapacitiv måling.

fase
ja det giver egentlig meget god mening. Jeg starter med at teste det i min regnvandsbrød. Der kan jo også komme snavs, men det er lidt sjovere at rode med fremfor det i nedsivningssanlægget...
Ved en kapacitiv føler skal der bare være to ledninger nede i vandet, så lavpraktisk kunne man binde en snor i enden og lade det hænge ned, men jeg sætter det fast til en pind elelr rør.
Egentlig skal det også temperatur kompenseres da permabiliteten ændres ved temperatur skift, men nu må jeg se hvor slemt det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis