Ovenlys på fladtag

Jeg har en åben gareage med fladt tag som tager en del lys fra min indgangsdør.

Taget er med tagpap.

Kan jeg naet lave noger der biver lys ned gemmen taget  ?? Fx 0,9 m x 4 m

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

http://www.bolius.dk/valg-af-tagvin...age-16625/

Her er en artikkel omkring ovenlysvinduer. Der er mange forskellige at vælge imellem, Icopal, og Velux er bare 2 eksempler.

Men du gennembryder jo taget, og derfor skal der brændes ny tagpap ud på taget og op ad siderne på tagvindue.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan det ikke gøres billigere ???

Tænkte at save en hul på 90 cm x 400 cm, lave en ramme på ca 10 x 10 cm med lidt fald på til den eneside.
Få svejset på ud over rammen og der efter købe en 1 eller 2 lags plasttag ?
Ja det er jo til en helt anden pris. Men du kender nok levetiden på lysplader, inden de bliver mælkehvide. Der kommer godt nok lys igennem alligevel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad med 4 stykker glas på 90 cm x 100 cm ???

Ja det tænkte jeg på, og var begyndt at skrive "brugte termovinduer" Og det er da helt sikkert en bedre mulighed. Du kan ved hjælp af nogle lister ligefrem lave så glasset kan lægges ned. Og der skal en sprosse i der hvor ruder er samlet. Men det kan lade sig gøre.

Eller måske er det bedre at glasset ligger ovenpå, fastgjort med nogle klemmer. Så løber vandet ud på taget og ikke ind i vinduet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Har tænkt at lave 5-8 mm luft mellem glas pladerne og fylde med med silikone og skære overskyderen væk.

Hvis jeg lader glasset gå ud over kanten på rammen , hvordan holder jeg glasset på plads ?

Du har tvunget mig til at tænke

Jeg har lavet en tegning af detalje som jeg håber du kan gå videre med. Det indebærer alu vinkeler som holder glasset.

Når jeg skriver øverste aluvinkel, mener jeg den der ligger over glasset, men der hvor ruden har fald til. Måske skal der en gummistrimmel imellem glas og alu, for at fordele trykket.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hold da op .....det kalder jeg sku service...

1000 TAK

Jeg var begyndt at forklare, men hold da op det blev indviklet. Bagefter er jeg kommet til at tænke på at der også skal skæres nogle hakker ud på den nederste alu vinkel (på den lodrette flange). ellers vil vandet kunne stå i det hulrum der bliver.

Det kan sikkert også laves mere simpelt. Tagpap brændes helt op og ind over træramme. Så lægges ruder ned i en pølse silicone eller Borups tagtæt (de skal lægges rigtig 1. gang ellers bliver det noget gras) . Der bukkes så nogle bøjler der kan holde ruden på plads.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis