Hjælp til at sætte lampe op + Jord?

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Der er 2 løsninger:

1.  Du kan hænge din lampe op, hvor du gerne vil have den, 1 meter fra udtaget er helt ok. Så skal du købe en ledning  3 x 0,75 PKLJ hvid. Den monterer du i lampen, og den anden ende hen i udtag. Husk at den udvendige isolering på ledning skal under aflastningsklemme. Der skal så trykkes det korrekte låg på udtaget.

2. Hvis det er et gammel hus du bor i, er der sikkert ikke forberedt jordledning i udtaget. Så må du undlade jordledning og kan ligeså godt bruge 2 x 0,75 PKL. Hvis det er i stue, værelser eller lignende er der ikke nogen fare ved at undlade jordledning.

Da der stort set ikke er forskel på de 2 måder, ville jeg foretrække med jordledning. Så er den da ført så langt.

Og din beskrivelse er ok. N = blå ledning  /  M1 = brun = L / Jordl. = gulgrøn


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak og tak for svar  

Så vidt jeg kan se er der lavet et ikon der hvor jordledningen skal ind i udtaget (billede 1). Der har været loft her før men renovert og byttet lejlighed her for ca 15 år siden, bygningen er dog gammel, så ved ikke om det jord virker?

Den skal hænge i entreen..

Den ledning der sidder i kan faktisk godt nå som den er, problemet er bare den lille jord ledning der er sat mærkeligt på. Hvis jeg køber en ny ledning 3 x 0,75 PKLJ så skal jeg selv montere den på lampen og der er ikke jord i lampeledninen nu, så det ved jeg ikke om jeg kan?

Hvis du ser billede 2, så er den jordledning "hæftet" om møtrikken i skjuleren?

Der er ikke noget mærkeligt i den jordledning. Det hele er helt efter bogen. Jordledning går altid til stel på brugsgenstand, derfor er den monteret under skruen.

Ikonet i lampeudtag viser netop den mulige jordtilslutning, men det er næsten helt sikkert at der ikke er ført nogen jordledning frem til den jordklemme. Det gjorde man ikke før i tiden. Og det er helt lovlig hvis der ved sikringstavlen er HPFI relæ.

Brug du bare den ledning der er monteret, og husk at få et låg der passer på dit udtag. Den skal trækkes på din ledning før du monterer i lampen.

Pøj pøj med opgaven.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super mange tak for hjælpen

Kan jeg bare lade den lille jord ledning ligge i "skjuleren" uden den er sat til eller skal den afmonteres?
Bare lad den sidde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis