Bosch opvaskemaskine SGU53E12SK/08 varmer ikke vandet

Hej alle,

Min opvasker (Bosch SGU53E12SK/08) varmer ikke vandet mere. Alt andet syntes at fungere som det skal (vand til- og fraløb m.m.). Dog kører maskinen meget længere end den plejer, da vandet ikke bliver opvarmet. Efter at have læst flere indlæg her på siden er jeg ved at være løbet tør for gode ideer (jeg er på ingen måde på hjemmebane her).

Indtil videre har jeg prøvet det følgende:

  1. Varmelegmet (billede 1): Pillet ud af maskinen måler det 22,5 ohm over terminalerne (og har selvfølgelig kontinuitet). Når maskinen kører måler jeg ingen spænding over terminalerne. Hvis jeg måler imod fælles jord får jeg ca 0,3V på hver terminal.
  2. Termostaten (Sensor-NTC)(billede2): Den har to sæt terminaler. På det ene sæt (det røde) er der kontinuitet, men modstanden fluktuerer og er ikke påvirket af varme. På det andet sæt (det blå) måler jeg 5,5 kOhm ved ca. 100 grader C og 44,5 kOhm ved ca. 22 grader C.
  3. Kontrolunit'en: Her har jeg fikset en lodning der så ud til at være brændt af.

Jeg er som sagt ved at løbe tør for ideer og håber på at der er nogle af jer der kan hjælpe mig videre.

Info om opvaskemaskinen fra Boschs hjemmeside.

Billede 1 - varmelegme:

Billede 2 - termostat:

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Update: Hvis jeg slutter maskinen det varme vand (45-50 grader), kører den ca i lige så lang tid som før den gik i stykker. Dette får mig til at tænke at termostaten virker.

Jeg begynder at tænke at der er noget af elektronikken i kontrolunit'en der er stået af.
Skrevet af aHelding på 21-02-2015 09:22
Update: Hvis jeg slutter maskinen det varme vand (45-50 grader), kører den ca i lige så lang tid som før den gik i stykker. Dette får mig til at tænke at termostaten virker.

Jeg begynder at tænke at der er noget af elektronikken i kontrolunit'en der er stået af.

Prøv og mål omkring det relæ der switser strømmen til varmelegmet. Tit og ofte er de, mellem os to sagt, af en ret tvivlsom kvallitet.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif,

Tak for svaret.

Jeg har nu, efter en meget lang leveringstid, skiftet relæet og det har desværre ikke gjort nogen forskel

- Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis