Ombygge luft/lift varmepumpe til vand/luft.

Hej LDS'ere

Jeg har en billig luft/luft varmepumpe som jeg vil installere i en båd.

Dog fylder udedelen en del.
Desuden ville jeg gerne have en bedre effektivitet om vinteren hvor der er mere brug for varmen ved at tage varmen fra vandet der er ca 8-10 grader i stedet for luften 5/-5 grader.

Derfor ville jeg tage varmevæksleren i udedelen og "smide" i vandet (med nogle fleksible slanger)
På den måde spare jeg pladsen til den store blæser (som jo egentligt fylder 70% af udedelen)

På den måde kunne jeg få plads til udedelens kompressor inde i båden og blot have slangerne ført ud til varmeveksleren (den der ligner en køler fra en bil)

Båden ligger i en tysk flod der aldrig fryser.

Hvad er jeres tanker herom?

Kan det lade sig gøre?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Glem alt om det............


   elektriker fra jævnstrømmens tid
det er opfundet og heder søvarme så det vilde være en fin løsning
Når den varmer er der mellem 25 og 30 bar på udedelen
Så du skal være sikker på at det du selv laver kan holde til det tryk
Hej Nedergaard20

Mange tak for tippet.
Jeg skal sørge for nogle gode flexible trykslanger!!

Jeg ville egentligt helst lave det sammen med en fagmand, men jeg finder det overordenligt svært at finde en (i Køln, Tyskland) der vil rører sådan et projekt med en ildtang.
Det er vist noget med at fagfolk der arbejder med et system overtager ansvaret. Og det vil de ikke på noget de ikke selv har solgt.

Ved du om det er muligt at få kølemidlet (gassen) ud af udedels-kredsløbet (det kom påfyldt) uden at svine miljøet.
Det skal jo være tomt for at jeg kan montere mine flexslanger.

Jeg ves godt projektet er lige langhåret nok for en ufaglært, men jeg ser lige hvor langt jeg kan komme i tankeeksperimentet.

Tak


Annonce

Du vil aldrig få det tæt med flexslanger , kølemidlet er utroligt tyndtflydende , og  samlinger med kobberrør skal slagloddes , eller laves med en vulst og samles i olie og spændes meget hårdt ,

Hvis man bare ved lidt om varmepumper , så ved man at det du vil lave ikke kan lade sig gøre .


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der skal specielt udstyr til at tømme det over på godkendte trykflasker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis