Nyt gulv i gammelt sommerhus

Hej

Vi er ved at renovere vores gamle sommerhus og vil gerne have lidt mere isolering i gulvet, da der er ret fodkoldt.

Huset er opført på punktfundament og strøerne "svæver" ca. 30 cm. over jorden. Strøafstand og understøtninger er ok. Dette har vi ikke tænkt os at ændre på.

Vi har fjernet det gamle gulv og den gamle rockwool som bare sad (læs: hang i laser pga. mus) i spænd mellem strøerne. 

For at undgå at dette bare gentager sig, og fordi vi ikke rigtigt kan se, hvordan vi får et tykkere lag (har tænkt på 200 mm) til at "hænge" fast mellem støerne, så havde vi i første omgang tænkt på at bruge Sundolitt plader, som nemt vil kunne sættes i spænd mellem strøerne. Ovenpå har vi tænkt os gulvspånplader og træparket.

Nu er vi imidlertid kommet i tvivl om det overhovedet er lovligt - her tænkes i forhold til brand. Jeg har søgt højt og lavt på internettet uden at blive klogere på det, så derfor vil jeg høre, om der er nogen herinde, der ved noget om det.

Spørgsmålet er altså, om det er tilladt at bruge Sundolitt i en gulvkonstruktion, hvor der er luft under?

Hvis svaret er nej, vil andre konstruktionsforslag blive modtaget med kyshånd.

Venlig hilsen 

Trine

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej - velkommen til

Fandt lige det her gamle indlæg

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/164824

Det ligner meget den udfordring du står overfor.
Nej, det giver ikke svar i forhold til Sundolitt, men det giver en alternativt opbygning, hvis det viser sig, at flamingo er uhensigtsmæssig.
Personligt ville jeg IKKE bryde mig om at færde/bo i et hus med flamingo direkte under gulvet, jeg ved godt at det er behandlet med en eller anden form for brandhæmmmer men i min verden sker der altså ting og sager MEGET hurtigt når man holder en tændstik til en flamingo plade....... Jeg ville til enhver tid fore trække at bruge Rockwool eller lign til dette formål . Du kan finde en korrekt opbygning af isolering af krybekælder/terræn direkte under gulv her
http://www.rockwool.dk/produkter/u/9698/terraen--og-krybekaelderdaek/isolering-og-efterisolering-af-krybekaelder
Jeg har lige fået følgende svar fra Sundolitts tekniske chef:

"Det er brandteknisk tilladt at bruge Sundolitt plader i og under dæk over krybekælder, jf. ”Eksempelsamling om brandsikring af byggeri”.

Jeg tror nu desværre at mår og mus kan lave lige så meget ravage i Sundolitt plader som i mineraluld. Afdækningsplader (ikke træ og hvis det er muligt) under ville kunne holder dyrene væk eller ved at der langs sokkel opsættes en sikring mod skadedyr. Husk ventilation af krybekælderen af hensyn til fugt og en damspærre på den varme side af isoleringen

Indblæsning af granulat vil jeg ikke foreslå."

Så det tror jeg nu nok, at jeg tør forlade mig på.

Problemet med Rockwool er, at det er rimelig svært at få til at "hænge" mellem strøerne. Vi vil skulle sætte ekstra støer under alle de eksisterende strøer for at få den ønskede højde, og så slå lister,ståltråd,hønsenet eller tagpap (hvis det ellers er diffusionsåbent nok) for at få noget, der kan understøtte Rockwool'en.

Plus at det eksisterende Rockwool / Glasuld, som vi har pillet op, stort set var splittet ad i atomer af mår og mus, samt at det var fyldt med døde mus og lugtede forfærdeligt.

Men ellers tak for svar alle sammen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis