Vindmølle til 230v

Hej :-) jeg er igang med at bygge en vindmølle men ved ikke hvordan jeg gemmer strømmen og laver det om til 230v som man kan bruge ? Jeg ved man skal have en generator men ved ikke om hvilken jeg skal købe?? håber i vil hjælpe :-)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 07-02-2015 14:08

Og den vindmølle du har lavet kan ikke trække ret meget, og virker kun når de blæser fra to retninger.

Det vil nok være en god ide at du læser en hel masse om vindmøller, inden du bevæger dig ud i projektet.

Jeg er enig i at det vil være meget begrænset hvad en sådan mølle kan producere.

Men det er ikke rigtigt at det skal blæse fra 2 retninger for at den kan virke - læg mærke til udformningen af " vingerne " - det er set før og det kan virke ligegyldigt hvor det blæser fra.

Har ikke den store viden om så små vindmøller - arbejder mere i de store kommercielle - så jeg kan ikke hjælpe dig - men det er vel noget med en lille autogenerator til 12V, en lader og et batteri. Derudover en inverter, der kan lave dine 12 V om til 230 V.

Er bange for at det hele forsvinder i tab med så lille og ineffektiv en mølle.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Sebastian.

Som du har fået oplyst er det meget begrænset hvad den viste mølle kan lave af strøm grundet sin lille bestrøgende overflade. Hvis du skal have noget generatorværk på møllen skal du nok hen og tænke i noget cykeldynamo.  En sådanne vil dog nok kun afgive lidt over 6 volt belastet, så du kan ikke bruge en sådanne opstilling til mere end og lade på et 6 volts batteri. Bemærk dog du skal have lavet en opgearing fra mølle til generator der er så tabsfri det er muligt. Du skal nok ikke regne med og kunne producere mere strøm end du kan lyse på terressen med en eller to 6 volts pærer en aften af gangen.

PS. Mellem batteri og generator skal du montere en diode eller diodebro i serie med en 2,2 Ohm's modstand på 10 Watt eller lignende for og ensrette spændingen samt i nogen grad beskytte batteriet mod overladning. Det er heller ingen dårlig ide og have en sikring mellem diode(bro) og batteri samt batteri og forbruger. Det er så den mest simple opstilling jeg her har skitseret. 

Glem alt om 220 volt før du har en betydelig større mølle. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak Nitter :-)

 

Skrevet af Sebastiang på 07-02-2015 16:14

Tak Nitter :-)

 

Selv tak.   Du spørger bare hvis der er noget du bliver i tvivl om, så skal jeg efter bedste evne prøve og svare. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Klaus Lundstedt på 07-02-2015 16:09

Hej.

Du ved det måske alerede, men din type er en Darrieux - mølle og du kan nok finde noget om ydelse i forhold til størrelse.

mvh

Det er desværre ikke rigtigt. Det er horisontale møller begge to - både darrieus og den skitserede - men bygger på 2 forskellige principper.

http://en.wikipedia.org/wiki/Darrieus_wind_turbine 

Den skitserede er et noget andet princip.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er et skatkammer af oplysninger her: http://nive2.dk/

Det er bare og bruge søgefunktionen hvis man ikke vil sidde og bladre. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Når nu du har besluttet dig for at lave en lille mølle er der lige nogle væsentlige ting ved din konstruktion som du bør rette.

1. du bør lukke dine cykelhjul - egerne laver for meget turbulens og bremser møllen.

2. de pinde der sidder på hjulene som du har gjort " vingerne " fast på bør du fjerne - de bremser også - både vinden og selve møllen.

Du kan evt. lave dem af halverede nedløbsrør og gøre dem fast på hjulene i top og bund - evt. med en gevindstang til at stive det af med.

Og hvis det skal være rigtigt fint polerer du den buede side spejlblank - så drejer den nemmere mod vinden

Og hvis der er gamle slidte lejer i de hjul så skift dem.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis