skrueaksel

Hej kunde godt tænke mig at vide lidt om hvor dan jeg juster min skrueaksel

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Polle.

Og velkommen her på LDS.

Du er nød til at beskrive hvad det er du vil have justeret ud over skrue akselen.

Med den tilgang du har til det, tror jeg det vil være bedst for dig og din skrue aksel at få en der har forstand på tingene til at hjælpe dig.

Jov mange tak
Hvis man ved noget om Både/Skrueaksen så kan vel nok forstå mit spørgsmål ikke
Nej... Hvis man ved noget om både og skrueaksler så forstår man netop absolut ikke dit spørgsmål;-)
Hvad er det du vil justere og hvorfor? hvilken motor, hvilken størrelse aksel? Handler det om opligning?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Ja ok det jeg kender til båd er lig nul.
Fik først båd her midt sommer og har sejlet max 40 timer men ved en del om mekanik
Jeg har den på land og skulle ha skruen af og så tænkte jeg akslen nu stod stod rigtig i forhold til motoren/geerkasse
Båden er en lm 23 med en vetus 3cyl.på 22hk.
Jeg er af den tybe hvis det går godt bliver jeg nød til at finde udaf hvorfor det har godt nok koste meget gennem årene
Det er en dyr måde at blive udlært på
Mvh Polle
Uden at gå ind i hvorfor skruen skulle af??? så handler dit spørgsmål om opligning.
Du vender spørgsmålet lidt omvendt det er nemlig ikke akslen der skal justeres i forhold til motor men motor/gear der skal justeres i forhold til akslen. Opligning af motor foregår (på din motor) ved at justre på de justeringsbolte der sidder på dine motorophæng samtidig med at du bruger bladsøger der hvor flangerne fra (gear og aksel) mødes både op/ned og side/side der (må maks være "fejl" på 0.04mm) MEN det er sansyneligt at de to flanger mødes i en flekskobling af en slags som kan tage evt. slør. Da du ikke er ejer af en træbåd skal din motor opligning ikke tjekkes så jævnligt og sansyneligvis er den i orden.

OG nu til det vigtiste!!!! opligning af motorer er absolut ikke for folk der ingen erfaring har men du kan lære det ved at kigge en professionel/øvet over skulderen du skal IKKE gå i gang med det hvis du ikke ved noget om det det ville være dumt;-)

Mange Hilsner Anders

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Anders
Jeg mener nok jeg skulle kunde finde udaf at stille motoren ind så den har en god vinkel til den skal møde aksel
Har lavet Mc og biler hvor jeg en gang tunede en Minni så jeg kender også til små tolerencer

hade også min ide om hvor dan man skulle gøre og det er det som du skriver
Men ville gerne høre om der var noget som jeg ikke hade tængt
Men fint nok så er jeg ikke helt vedsiden af
Mange tak for dit indslag
Mvh Polle
Jamen selv tak da og ja det ved du jo nok bedst selv så pøj pøj med det hele;-)

Vil dog lige for min samvittigheds skyld gøre opmærksom på nogle af konsekvenserne af forkert opligning:
Ødelagt gear
Ødelage motor
knækket skrueaksel
knækket flange/bolte
utæt stævnrør
ødelagt stævnrør
ekstrem varmedannelse
støj og vibrationer
Osv. Osv

Men det ved du jo sikkert ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej

Jeg har lært at ved opretning af motor i forhold til skrueaksel, er en tolerance på 1/10 mm alt rigeligt. Selv til et anlæg med stift stævnrør.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis