Billeder af adskilt Marstal 5 Hk type F

Hej alle sammen. 

Der skulle vel ikke være en herinde på LDS der ligger inde med billeder af en adskilt marstal 5 Hk, type F. Som gerne vil dele disse billeder med mig. Jeg er meget interesseret i billeder af topstykke, kølekanaler, og udstødningsmanifolden? Grunden til jeg spørger er at jeg skal rense kølekanaler på motoren, og i den forbindelse snakkede jeg med (den alt vidende) Finn fra Marstal af, og han fortalte at jeg ikke måtte bruge kemikalier, men kun rent vand og knofedt. Derudover sagde han at man kunne rense kølekanalerne med et 7mm bor, og derved bore snavset ud af kanalerne. Så derfor vil jeg meget gerne se lidt billeder af topstykke, kølekanaler og udstødningsmanifolden inden jeg går igang. 

På forhånd tak 

Jakob Hvidt

På forhånd tak / Best regards

Jakob Hvidt
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hov glemte lige og fortælle, at jeg har snittegninger og manualen over motoren, men det ville være rigtig rart med 'rigtige' billeder af tingene:-)

Jakob Hvidt
Har ingen billeder. Men der er forholdsvist simpelt at tage top og manifold af for at rense kølekanaler;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -

Hej Anders tak for svaret. Når jeg et tidspunkt når til at skrue topstykket på igen, er det så med momentnøgle og et hvis antal nm jeg spænder pindboltene med?. (Er ikke sikker på det hedder pindbolte på en marstal motor) Men tror godt du ved hvad jeg mener :-) 

Jakob Hvidt
Ja det er da nok bedst med moment men jeg har selv spændt uden... Det er vigtigt at du krydsspænder. Pindboltene kan godt knække så du skal være lidt forsigtig både når du tager toppen af og når du strammer igen giv dem godt med wd40 og lad det virke lidt inden og giv dem kobberfedt når møtrikker skal på igen. Hvis det er de originale møtrikker er det i messing som jo også er lidt skørt så de må ikke strammes for meget (men de skal selvfølgelig strammes godt til). Hvis du vil have et præcist tal til moment så kontakt Finn på motorfabrikken i marstal, men et bud ville være mellem 80-110 nm (men det er bare et bud) jeg ved ikke om tallet i sig selv er så vigtigt men det er vigtigt at der er ca det samme moment på alle møtrikker, heldigvis er en marstal på ingen måde så fint følende som en moderne højtryks diesel:-)

Når du nu kontakter Finn så hør også lige prisen på en ny toppakning hvis den ryger, den er nok lidt dyr. Hvis den ikke er for gammel og hvis du passer på kan den gamle genbruges. Det er en tyk pakning med bly...

Mvh. Anders -

Det lyder meget fornuftigt med et moment inde for 80-110 nm. Jeg har bestilt et komplet pakningsæt til motoren, da pakningen alene til topstykket var omkring 500 kr. Og et komplet kostede omkring 700kr. Så de kunne kun betale sig og købe et komplet sæt.
Nu tror jeg også jeg er klar til at rense kølekanaler næste weekend. Så tak for hjælpen som altid Anders..

Jakob Hvidt
Annonce
ja det koster jo lidt og selv tak da ;-)

Mvh. Anders -

Hej har en marstal 10 hk ved ikke om det er med magnet tænding måske nogen har billede af rotor og strømfodeler jeg kan se . morten e
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis