Gearolie

Følg tråden
Rene Rasmussen
Rene Rasmussen
Postnr: 2860
Rene Rasmussen  Rene Rasmussen
Hej
Jeg skal ha skiftet gearolie på min Yemen yse 8 motor.
Nogen som kender til det. .
Rene Rasmussen
Rene Rasmussen
Rene Rasmussen Rene Rasmussen Trådstarter
Hej Jørgen..
Det er en yenmar yse8
Dieselmotor som sidder i en tur 80
Med frem og tilbage gear i. Så jeg mener bare der skal olie i.
Nitter
Nitter
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Skrevet af Rene Rasmussen på 07-02-2015 16:17
Hej Jørgen..
Det er en yenmar yse8
Dieselmotor som sidder i en tur 80
Med frem og tilbage gear i. Så jeg mener bare der skal olie i.

Hej Rene.

Motoren hedder nok YANMAR YSE 8.   Du har brugermanualen her: https://purjehtija.files.wordpress....r_ysb1.pdf

Og hvis det som vanligt ikke lykkes mig og gøre linket klikbart, er det her til kopiering i browserens adresselinie: https://purjehtija.files.wordpress.com/2009/10/yanmar_ysb1.pdf

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren

Ja det var noget andet, på den motor skal der skiftes olie ude på gearet og på selve motoren. På motoren skal der bruge en motor olie og endelig kun gear olie på gearet

Nitter
Nitter
Nitter Nitter
Skrevet af Håndværkeren på 07-02-2015 17:17

Ja det var noget andet, på den motor skal der skiftes olie ude på gearet og på selve motoren. På motoren skal der bruge en motor olie og endelig kun gear olie på gearet

Og desværre bliver jeg nødt til at korrigere dig, med alt det vrøvl det erfaringsmæssigt kaster af sig, da gearet, jævnfør den manual jeg har givet adressen på, skal påfyldes 0,7 liter af samme olie der bruges i motoren.  Det har du kunne læse dig til hvis du har gidet og gøre dig den smule ulejlighed. 

Håber det så er sat på plads, så Rene får det helt rigtige olie på sit gear. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Håndværkeren
Håndværkeren

Jeg har selv en yanmar yse 12 og ifølge den tidligere ejer skal der to slags olie på

Nitter
Nitter
Nitter Nitter
Skrevet af Håndværkeren på 07-02-2015 17:45

Jeg har selv en yanmar yse 12 og ifølge den tidligere ejer skal der to slags olie på

Ja men så HAR du jo en F*NDENS god grund til at få læst før omtalte manual, da det er den samme slags og mængde olie der skal påfyldes storebror.

Og helt ærligt, monstro ikke man skal rette sig efter manualen, i stedet for Håndværkerens trediepartskilde ???  

Mvh. Leif.

Onliner:
Håndværkeren
Håndværkeren

Tidligere ejer havde båden i 16 år hvor de bla. var Danmark rundt flere gange. Motoren blev hoved repareret i 2010 hvor det eneste den fejlede var det agerste trykleje der var slidt op. Motoren er som båden fra 1976.

Men fortsæt du bare der ud af Nitter, du er jo så klog

Nitter
Nitter
Nitter Nitter
Skrevet af Håndværkeren på 07-02-2015 19:07

Tidligere ejer havde båden i 16 år hvor de bla. var Danmark rundt flere gange. Motoren blev hoved repareret i 2010 hvor det eneste den fejlede var det agerste trykleje der var slidt op. Motoren er som båden fra 1976.

Men fortsæt du bare der ud af Nitter, du er jo så klog

Den vil jeg lade stå ukommenteret. 

Mvh. Leif.

Onliner:
Rene Rasmussen
Rene Rasmussen
Hej Leif.
Har kigget på de filer.
Så nu skal jeg bare ned i. Bagenden og finde påfyldningen.
Men må sidde omk gearkassen/ akslen
Mvh
Rene
Nitter
Nitter
Nitter Nitter
Skrevet af Rene Rasmussen på 07-02-2015 20:32
Hej Leif.
Har kigget på de filer.
Så nu skal jeg bare ned i. Bagenden og finde påfyldningen.
Men må sidde omk gearkassen/ akslen
Mvh
Rene

Har serviceret en sådanne flere gange for snart en del år siden. Mener og kunne erindre noget med at proppen sidder på højre side af gearet, men kan sagtens huske galt.  

Der er ingen drænprop, så du skal bruge en sumppumpe til og tømme. 

Skifter man olie på både gear og motor en gang årligt når man lægger op, undgår man og reparere i tide og utide, da en sådan motor er nærmest uopslidelig når der ikke er fugt i olien. 

Pøj pøj med skifteriet Rene. 

Mvh. Leif.

Onliner:
Rene Rasmussen
Rene Rasmussen
Takker for Info. Leif
Jeg kigger efter en bolt til gearolien.
Går ik ud fra det er en magen til som til olien
Mvh
Rene. Hundige Havn
Nitter
Nitter
Nitter Nitter
Skrevet af Rene Rasmussen på 07-02-2015 23:49
Takker for Info. Leif
Jeg kigger efter en bolt til gearolien.
Går ik ud fra det er en magen til som til olien
Mvh
Rene. Hundige Havn

Det er formodentelig en bolt med et rimelig stort sekskanthoved da det normalt plejer at være en sådanne på en marinemotor, så man kan mekke uden og have tonsvis af specielværktøj ombord hvis uheldet er ude. Kunne formodenteligt nok også erindre hvilken type, hvis den var speciel. 

Mvh. Leif.

Onliner:
Rene Rasmussen
Rene Rasmussen
Okay....
Og går ud fra at det er en 15/40 olie.
Det er den til motoren
Rene
Nitter
Nitter
Nitter Nitter
Skrevet af Rene Rasmussen på 08-02-2015 12:51
Okay....
Og går ud fra at det er en 15/40 olie.
Det er den til motoren
Rene

Hvis man ikke sejler i vinterhalvåret, vil jeg vælge en ganske almindelig billig halvsyntetisk 15W/40. Ellers om vinteren en 10W/40 eller i nødsfald en 5W40, hvis det kniber starteren og hive motoren til live. 

Mvh. Leif.

Onliner:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Gearolie
    Lav-Båd
  2. Hvilken type Gearolie?
    Bådmotorer
  3. gear olie
    Lav-Bil
  4. Olie
    Over hækken
  5. Volvo Pente MD6 Kombi - Smider olie ved gearet...
    Bådmotorer