Fjernvarmestreng med fire radiatorer: PEX -> hård kobber?

Halløj folkens
Jeg skal have lavet mig en hovedstreng med fire radiatorer.
Planen er at lave hovedstrengen (rød/blå) i 20mm PEX, og de synlige (sorte) stykker i 15mm hård kobber.

Jeg kan fint finde tee-fittings med klemring i 20mm-15mm-20mm til de første tre, men den sidste radiator på strengen ville jeg jo egentlig bare sætte en overgangsmuffe fra 20mm til 15mm. 

Det synes jeg ikke lige kan findes nogen steder - er jeg galt afmarcheret?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lavdetselv.

Først er der autorisations spørgsmålet. Du skal have VVS  til jobbet hvis det er direkte fjernvarme.

Når man bruger PEX rør kommer der 2 rør ud til hver radiator fra en fælles fordeler. Man undgår derved samlinger. Disse PEX rør ligger i hver sin trækrør, så en eventuel utæthed ikke forsvinder ned i gulv, eller isolering, men kommer synlig ud af trækrør. Her et eksempel.

http://www.hedestoker.dk/1005_forde...cwodd48AlQ

Det skal så starte med 2 af disse (retur- og fremløb), og så rør direkte til hver radiator.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 06-02-2015 19:38

Velkommen på lavdetselv.

Først er der autorisations spørgsmålet. Du skal have VVS  til jobbet hvis det er direkte fjernvarme.

Når man bruger PEX rør kommer der 2 rør ud til hver radiator fra en fælles fordeler. Man undgår derved samlinger. Disse PEX rør ligger i hver sin trækrør, så en eventuel utæthed ikke forsvinder ned i gulv, eller isolering, men kommer synlig ud af trækrør. Her et eksempel.

http://www.hedestoker.dk/1005_forde...cwodd48AlQ

Det skal så starte med 2 af disse (retur- og fremløb), og så rør direkte til hver radiator.

 

Hej ev elmand - jeg er med på at VVS'eren skal tilslutte det. Jeg har en aftale om at han kommer og tilslutter når jeg har to PEX-rørs ender, fra min streng, der slutter henne ved fordelerne ...

 

Skrevet af Mærsk på 06-02-2015 20:10

Af ren nysgerrighed, hvorfor vil du montere kobberrør og ikke bare sort rør som bliver malet?

Jeg tænkte det var nemmere at skære kobberrør i den passende længde, og så montere klemrørsfittings, end at skulle til at skære gevind i sorte rør. 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også