Ejendomsværdiskat som gifte

Hej LDS

Blev husejer sidste år for første gang, og det er jo en hel ny verden af for mig endnu ukendte girokort der sprøjter ind i postkassen i en lind strøm 

Senest måtte jeg erfare vores personfradrag pludselig fald med 4-5000 kr - der var åbenbart nogle manglende renteudgifter + det løse som skulle indberettes..

Sagen er så den at vi stod ikke til at være ejere af en bolig, og betalt dermed ikke ejendomsskat tilsyneladende 

Kvinden fra skattekontoret var så inde og få det tilrettet for os begge, og hertil kommer mit spørgsmål:

Offentlig ejendomsvurdering er 1.850.000 og ejendomskatten er 1% = 18.500 kr.

Men er det samlet for ejendommen, eller er det os hver især som skal betale det..? 

For der er noteret 18.500 ved hver af os, men vil da mene beløbet skal deles i 2.?

På forhånd tak!

De bedste hilsner Emil 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Offshore-Tossen på 06-02-2015 16:08

Hej LDS

Blev husejer sidste år for første gang, og det er jo en hel ny verden af for mig endnu ukendte girokort der sprøjter ind i postkassen i en lind strøm 

Senest måtte jeg erfare vores personfradrag pludselig fald med 4-5000 kr - der var åbenbart nogle manglende renteudgifter + det løse som skulle indberettes..

Sagen er så den at vi stod ikke til at være ejere af en bolig, og betalt dermed ikke ejendomsskat tilsyneladende 

Kvinden fra skattekontoret var så inde og få det tilrettet for os begge, og hertil kommer mit spørgsmål:

Offentlig ejendomsvurdering er 1.850.000 og ejendomskatten er 1% = 18.500 kr.

Men er det samlet for ejendommen, eller er det os hver især som skal betale det..? 

For der er noteret 18.500 ved hver af os, men vil da mene beløbet skal deles i 2.?

På forhånd tak!

Står I begge som ejere af ejendommen? Hvis det er tilfældet, vil jeg mene, at beløbet skal deles mellen jer. Det mest sikre vil dog være at gå borgerservice/skattekontoret og spørge der, samt evt. få rettet en evt. fejl.

fase
Vi er begge ejere af ejendommen.. Og det var hende fra skatte kontoret som lagde 18.500 ind hos os begge hvilket vil give en årlig ejendomsværdiskat på 39.000
Og det kan jeg slet ikke få til at passe.. Og stoler ikke en skid på de skrankepaver, så ville lige høre nogle uvildige

De bedste hilsner Emil 

naturligvis skal i ikke begge 2 betale den fulde ejendomsværdiskat, det er en skat på husets værdi ikke en personlig skat, så det er 18.500 kr ialt. dog er der skattestop på det, så i skal beskattes af den laveste af de 3 her.
Vurderingen i 2001 +5%
vurderingen 2002 
eller den nuværende vurdering fra 2011 -2,5%

Den der er lavest er den i skal beskattes efter, hvis vurderingen i 2002 var f.eks 1400000, så skal i betale 14000 kr tilsammen..

Okay tusind tak for svar..
Så er det bare hende k.... Som lige prøvede at høste os for 18.500 ekstra, tak for lort..
Men huset stod færdig i 2014, så ved ikke lige hvordan ejendomsvurderingen bliver beregnet, nogen der ved det?

De bedste hilsner Emil 

Jeg tror nu ikke "hende K....." har noget at sige i det i den sidste ende. I har da via skats hjemmeside selv fuld kontrol over hvad der opgives. Og i den sidste ende er der jo skat tilbage hvis ikke det passer. Det er mere med de fradrag som ikke opgives automatisk til skat man skal være omhyggelig med. F.eks befordrings fradrag, fradrag for dobbelt husførelse ( 400kr/ugen ), håndværkerfradrag (2013 - 2014) o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce

Hvis du går ind på  ois.dk og finder din matrikel, så kan du ret nemt finde ud af hvad du skal give.

Sniffer  

Hvis det er et nyt hus, og det er vurderet til 1850000 kr, er det 18500 i skal betale..

Skrevet af ev elmand på 06-02-2015 20:17

Jeg tror nu ikke "hende K....." har noget at sige i det i den sidste ende. I har da via skats hjemmeside selv fuld kontrol over hvad der opgives. Og i den sidste ende er der jo skat tilbage hvis ikke det passer. Det er mere med de fradrag som ikke opgives automatisk til skat man skal være omhyggelig med. F.eks befordrings fradrag, fradrag for dobbelt husførelse ( 400kr/ugen ), håndværkerfradrag (2013 - 2014) o.s.v.

Det var hende som indhentede oplysninger og anførte ejendomsværdien, hvor det beregnes og ellers anføres i systemet kan jeg ikke se.. Når jeg logger på skats hjemmeside kan jeg kun se der står 18.500.

Jeg ved ikke om vi betaler 18.500 hver, eller det automatisk deles, og om vi feks. Betaler fuld ejendomsværdiskat for 2014, selvom huset først stod færdigt den 1/7-2014.

En ting er helt sikkert, jeg har intet tiltro til det system.. Jeg kæmper stadigvæk med en "ubetalt vægtafgift" selvom jeg har fremsendt alt hvad de har bedt om af bevis materialer for den er betalt, er det blevet underkendt, og nu er der intet svar at få 

Men jeg må have ringet derind igen for at få svar, jeg kan hvert fald ikke selv ændre det

De bedste hilsner Emil 
Igen - gå ind på ois.dk .

Sniffer  
Hvis det først stod færdig i midten af 2014 kommer i ikke til at betale ejendomsværdiskat for 2014, men først for 2015. Og det er vel også dit forskudsskema for 2015 damen fra SKAT satte tallet ind på, og ikke din årsopgørelse for 2014.

De kr. 18.500 deles mellem jer, hvis i f.eks. ejer 50% hver. Denne deling gør SKAT helt automatisk. Du bør også kunne se på forskudsskemaet, at i hver i sær kun har det halve beløb på jeres forskudsskema.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis