Hvordan lukker man større hul mellem murværk og dør/vinduer????

Håber I kan hjælpe

Jeg har for snart 2 år siden fået skiftet dør og vinduer i min kælderskakt, og manglede faktisk kun at få lukket hullerne mellem eksisterende murværk og dør/vinduer.

Jeg har haft 2 murere nede uafhængigt af hinanden, for at få dem til at lukke hullerne, de sagde begge ja og amen, og så hørte jeg ikke mere fra dem

Det må åbenbart være såkaldt "lortearbejde" siden ingen gider lave det, og kan da godt se at hullerne er lidt brede, men det må da kunne lade sig gøre, tænker jeg.

 

Er det noget man kan lave selv, uden murermæssig baggrund?, eller er det for kompliceret at rode med for at få et pænt resultat, hvis det er nemt, hvordan bærer jeg mig så ad?

 

.........eller kender nogen herinde en god og STABIL murer (mand/kvinde) der kan klare det problem?

 

Håber I kan hjælpe Jeg har for snart 2 år... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af TkSimmelhag på 11-02-2015 18:56
..... Det er dog vigtigt at der er en fleksibel fuge mellem karm og puds, ellers vil der ikke gå lang tid inden fugen er revnet og ødelagt, da træet vil arbejde.

Da jeg læste ovenstående gik jeg straks over og advarede naboen om faren ved hans konstruktion. Han har puds i hele fugen mellem karm og lysning - endda væsentlig mere end en cm bred, og da han har bygget sit hus i 68, må fugerne jo nok snart revne og blive ødelagt. 

Han tog det forbavsende roligt 

 

 

Jeg foretrækker også mørtelfuger ind ved vinduer, men de skal være 2 cm dybe. Så har man en mere diffusionsåben fuge end ved gummifuger. Tjæret værk er klart det bedste at bagstoppe med ved trævinduer. Det afgiver lidt tjære til træet og modvirker dermed råd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Undskyld forsinkelsen. men har desværre ikke haft mulighed for at komme på forumet.

Hvis jeg skulle lave det. så det både blev pænt og holdbart. Ville jeg gøre det på denne måde:

 

Nuværende:

 

Efter:

 

Nuværende:

 

Fjernelse af isolering og 1 skrifte under vindue:

 

Fjernelse af puds rundt langs fals, samt 100 mm rundt om vinduet:

 

Udsætning af diverse dybe huller. Udføres vådt i vådt. med fliseklæb som udkast og en stærk bestard mørtel efterfølgende:

 

Støbning af fodtryk til skiffer sålbænk, Fliseklæb som binder og cementmørtel som opbygning, (som slidlag):

 

Pudsning rundt om vindue og i fals, sker samme dag. vådt i vådt fliseklæber som binder og svag bestardmørtel som puds. Der kan sættes høvlet foskallingsbrædet lang vinduet når man skal pudse falsen.: 

 

Beskæring og fastklæbning af sålbænk med fliseklæb:

Indsætning af tjærer og fugning af vindue med MØRTEL fuge. Strandmørtel/ovntørret sand og cement.

Færdig resultat.

Det kalder jeg en holdbar løsning

Så det er bare fat i en murer igen, synes jeg.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

En total super beskrivelse og illustration af arbejdsgangen.
Flot lavet Martin (Den studerende bygningskonstruktør)

Hej CSA
Uanset hvilken metode du vælger ønsker jeg dig held og lykke.
Jeg vil stadig anbefalede at du kontakter en murer og eller tømrer.
Jeg har et link her du kan læse, og måske især det på side to.

http://www.byggeriogenergi.dk/media/8665/udskiftning_af_vinduer_med_termoruder_ok.pdf

Mvh. TkSimmelhag

Maskinsnedker og Pædagog
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Rettelse. Det er selvfølgelig side 3.

Maskinsnedker og Pædagog

Mange tak DjayDjay

 

----

Side 3. I forhold til hvad?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det var bare så CSA også kunne læse Om montering af vinduer.
Han skriver han ikke ved så meget om det, derfor har jeg også anbefalet at han kontakter en murer eller tømre, nogle firmaer har begge dele. Men selv om han får en håndværker til det, er det da fint med lidt kendskab.
Jeg mener ikke at der kun er en løsning og det vil jeg slet ikke blande mig I. Det må CSA finde ud af med den håndværker som han vil få til at udfører opgaven.

Mvh. TkSimmelhag

Maskinsnedker og Pædagog
Nej der er mange løsninger.
Men nu spurgte han her inde også
Det bare om det er holdbart nok.
Dette er en kældervæg. ergo der forekommer opstigende fugt i konstruktionen. da der ingen fugtspærre er i bunden.
Derved ville en træ løsning ikke være det optimale. på grund af råd og mm.
Derfor er en puds løsning optimal eller som du beskrev tidligere. Fjerne vinduerne og lav ny fortanding og false.
I forhold til fugen. Vil en mørtelfuge være bedst igen, fordi den afgive den fugt der kommer op/ ind. så vinduet ikke nedbrydes.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Som udlært murer , vil jeg sige, at den metode Bygningskonstruktøren er inde på, er den måde de fleste ville gribe det an.

Op med en bræt at pudse efter, så man får nogle skarpe udvendige hjørner, samt som også beskrevet, vådt I våds med fliseklæb.

Hvis der er noget maling så pickes der lige med en hammer først, så mørtel og lim får ordenligt fat, men det optimale vil være at banke de gamle falser med maling væk først, for derefter at pudse op igen med 12mm fuge til vinduer

MVH
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også