Hvordan lukker man større hul mellem murværk og dør/vinduer????

Håber I kan hjælpe

Jeg har for snart 2 år siden fået skiftet dør og vinduer i min kælderskakt, og manglede faktisk kun at få lukket hullerne mellem eksisterende murværk og dør/vinduer.

Jeg har haft 2 murere nede uafhængigt af hinanden, for at få dem til at lukke hullerne, de sagde begge ja og amen, og så hørte jeg ikke mere fra dem

Det må åbenbart være såkaldt "lortearbejde" siden ingen gider lave det, og kan da godt se at hullerne er lidt brede, men det må da kunne lade sig gøre, tænker jeg.

 

Er det noget man kan lave selv, uden murermæssig baggrund?, eller er det for kompliceret at rode med for at få et pænt resultat, hvis det er nemt, hvordan bærer jeg mig så ad?

 

.........eller kender nogen herinde en god og STABIL murer (mand/kvinde) der kan klare det problem?

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg vil komme med en beskrivelse til dig senere.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Den vil jeg se frem til.

På forhånd tak!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja der bør jo nok kun være 1 cm luft rundt om vinduer og døre. Hvem har bestilt og hvem har målt op? Det kan nok lade sig gøre at lappe, men er det en tømrer eller vindues firma der har taget mål, burde du have fået nye vinduer og døre leveret kvit og frit.
Jeg ser også frem til at høre fra den studerende bygningskonstruktørs svar.
Selv ville jeg nok lave nogle lister som jeg ville få monteret mellem karm og mur, og der efter gå frem efter alm praksis.

Mvh. TkSimmelhag

Maskinsnedker og Pædagog

De gamle vinduer og dør var lidt større end de nye, som er på standard mål, så det er skam min egen skyld at der er huller der er store, jeg regnede bare ikke med at det ville blive et problem at få nogen til at reparere dette, men det blev det.

Iøvrigt var hullerne i forvejen meget skæve, og der var lukket rundt om dør og vinduer med træplader fra huset blev bygget, men det så virkelig dårligt ud, derfor jeg gerne ville have muret op, og så bare en fuge imellem som man plejer at have.

Jeg har ingen anelse om hvad alm. praksis er, jeg passer børn til hverdag, og er ikke håndværker

 

Ja, jeg venter også spændt på svaret fra bygningskonstruktøren, håber ikke det bliver kompliceret, sidste udvej ville jo at rive dør og vinduer ud igen, mure op og sætte dem i igen, men det er også aller sidste udvej.

Ja den allerbedste løsning var nok at tage dem ud igen, hvis du vil have muret pænt op omkring dem. En løsning som måske er billigere ville være at tage dem ud og sætte et stykke træ rundt på karmen, som så males i samme farve som vinduet, det ville se lige så pænt ud hvis denne lille fyldning ligger helt tæt til karmen, dvs der ikke skal være en runding på karmen.
Jeg har lavet døre og vinduer hvor man laver karmen bredere, det kan være nødvendig steder hvor man har en tykkere mur. Men igen, hvis dine huller i muren i forvejen er skæve, ville jeg nok få rette det op af en murer. Det med karmen ville jeg dog tro du selv kunne lave. :-)

Maskinsnedker og Pædagog
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville have lagt en tegning ind, hvor jeg havnet tegnet hvordan jeg forestillede mig du kunne lave karmen tykkere, men det lykkedes ikke.
Er det den løsning du vælger, ville jeg få en til at hjælpe med at skære ca, 1/2 - 1 cm af de nuværende karme., for at fjerne rundningerne. Det vil selvfølgelig kræve en rundsav med et bord. Og derefter lime et bræt på udvendig karm, sørg for at få en god lim som bruges udvendig. I bundkarmen laves en rille, drypnot og de riller som er på eksisterende karm, udvendig skal også være på den nye liste.
Man kunne i teorien bruge det man skære af karmen og lime det på udvendig side igen, der kommer dog til at mangle lidt. Men har du ikke mod på det, tror jeg at jeg ville hente et tilbud både hos en murer og en tømrer, begge kan lave noget der ser fint ud tror jeg.

Maskinsnedker og Pædagog

Jeg kan ikke se problemet er ret stort, og i og med det er et par kældervinduer er der vel ingen grund til at gå balalajka over om fugen er en eller tre cm bred. Skulle det være kunne man jo vælge at male (dele) af fugen samme farve som vinduet.  

Køb en pose Skalthem Grundpuds eller tilsvarende og find et lige brædt samt en murske, en fugeske og et vatterpas.

Hold brædtet op mod hhv de lodrette og vandrette flader først og tryk mørtel ind bag brædtet, hvor der er afslag på kanterne, så du først får rettet dem op (for bedre vedhæftning kan fladerne lige stryges med lidt fliselim først).

Når kanterne er pudset pæne og tørre er det bare at fylde fugen ud mellem karm og lysning med en fugeske, hvorefter fugen glattes og tørrer. Man kan med fordel lige sætte en malertape på kanten af træværket først, som kan fjernes når fugearbejdet er færdigt.

Der skal være bagstoppet med mineraluld, skumpølse, træjet værk eller lignende, som det ser ud til der er, men ikke længere ud end der kan laves en pudsfuge der mindst er et par cm dyb.     

Jeg ville gå efter løsning som Lars On beskriver.

Hvis du vil ned på 1-1,5 cm fuge, kræver det dog at du hugger malingen af på de sider der skal pudses. Brættet skrues fast eller holdes med skruetvinger, så den danner "leder" så er det bare at presse mørtelen ind og glatte det af. 

Men kan du leve med de brede fuger, i kælder niveau, er det bare at reparere der hvor det er slået af.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu ved jeg ikke helt om det kun er de tre steder som er vist på billedet, og ja den måde jeg har beskrevet er da langt mere besværlig end at spartle det op med puds, men tror også man vil få et langt mere holdbart resultat.
Personligt er jeg ikke til puds, men det skal jeg ikke afgøre. Det er dog vigtigt at der er en fleksibel fuge mellem karm og puds, ellers vil der ikke gå lang tid inden fugen er revnet og ødelagt, da træet vil arbejde.

Maskinsnedker og Pædagog
Hej CSA

For mig at se er de store fuger ikke et problem men rent kosmetisk ville det nok være at fortrækket at få det pudset. Med hensyn til fugt er det klart at fortrække at der bliver fuget ret hurtigt efter at vinduet er sat i for at der ikke kommer fugt i hulrummet mellem væg og vindue. Men eftersom det har stået åbent noget tid nu ville jeg fjerne det gamle isolering og kommet noget nyt i og i stedet for at fuge med traditionel fuge ville jeg vælge at sætte ilmodbånd i da dette er diffusionsåben.

Du skal endelig også huske at få lavet sålbænke da jeg kan se at de er blevet fjernet da de nye vinder er sat i.

Håber det hjalp lidt

bygningskonstruktørstuderende og udlært tømrer
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også