Hulsav? Hvis man skal bruge indercirklen som "låg"

Hej Alle

Jeg skal save et rundt hul i en gipsplade og ville umiddelbart købe en hulsav til formålet. Men jeg skal bruge "indercirklen" som låg efterfølgende til hullet i gipspladen. Det er til et loft og "låget" skal kunne åbnes og lukkes vha. skruer og jeg er derfor afhængig af et ret clean cut i pladen - så jeg ender op med et flot finish :-)

Hvad kan man anbefale til formålet?

Jeg håber i forstår min forklaring.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stort skal hullet være?
Jeg ville nok lave "låget" i krydsfiner/MDF/eller lignende. Gips holder ikke til, at blive skruet i og af ret mange gange.
Så kan du evt. købe 2 hulsave med et par mm. forskel i størrelsen til at tage højde for savsporet.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Jeg skulle nok have forklaret min problemstilling lidt bedre.

Jeg skal have fastgjort nogle transformere under et eksisterende sænket loft (for at lovliggøre el-installationen) og disse skal samtidig være tilgængelige. Derfor ville jeg skære et hul på ca. 120mm eller mere med en hulsav (der hvor der allerede er et mindre hul til et spot), fastgøre installationen og derefter bruge den afsavede cirkel som låg.

@Borst: Det kan så være, at jeg skal skære låget af en anden plade som du siger, for at undgå det store mellemrum (savsporet). Men det skal umiddelbart aldrig skrues af igen det låg, da det udelukkende er pga. lovkrav jeg laver det.

Jeg har bare lidt svært ved at vurdere om det er vejen frem med en hulsav og om jeg skal lave låget fra en anden plade.
Du skal nødvendigvis have låget fra en anden plade, så låget kan blive større end hullet, hvis den skal skrues op under loftet. Hvis du vil have et låg uden hul i midten, må du først skære ud i et stykke krydsfiner. Derefter afmonterer du centerbor, men bruger dit X finer hul til styring af hulsav. Men 120 mm er godt nok et stort hul med en hulsav. Den ville jeg skære med en stiksav, lægge dem ovenpå hinanden, og spænde dem sammen, med en skruetvinge. Så kan man bruge noget grovt sanpapir til at gøre dem ens og runde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du nu skar et 4 kantet hul, kunne du lave kanterne skrå/konkave så du ikke skal kæmpe med at "proppen" ryger for langt op i hullet.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg har kigget lidt på sådan en her: http://www.conradelektronik.dk/Cirkelsk%E6rer-til-stiksave-.htm?websale8=conrad-dk&pi=829259

Det kunne umiddelbart være en løsning?

Yes/no?
Det kunne det selvfølgelig. Men det trick kan også laves med en almindelig plastlineal og skrue den på stiksav.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis