Bosch-fyr: Defekt udeføler/kontakt (CC-fejl)

Hej,

Jeg har et Bosch ZSBR naturgasfyr med klimastyring (TA211E). Jeg er begyndt at få fejlen CC, hvorefter fyret stopper og temperaturen i varmekredsen derfor falder. I følge manualen dækker denne fejl over defekt udeføler eller kontakt. Fejlen er kommet og gået, hvilket tyder på, at den ikke er helt gal?

Hvis jeg piller klimastyringen fra, så kan jeg sagtens for fyret til at virke i "manuel mode", men det er ikke en langsigtet løsning.

Jeg er prøvet at gå frem efter denne guide http://www.heizungfehlermeldung.de/...;subcode=0, som kan oversættes til engelsk med Google translate.

Jeg har prøvet et nyt kabel til udeføleren uden held.

Jeg har målt modstanden over temperaturføleren med mit multimeter og konstateret, at der er en modstand (ikke 0 eller uendelig), hvilket kunne tyde på, at den ikke var defekt.

Man kunne mistænke selve klimastyringsdelen, men dette burde give fejlen AC (hvilket jeg kan fremprovokere ved at pille stikket til den ud, mens fyret er tændt).

Servicefirmaet vil have 900 kr i arbejdsløn/kørsel og prisen for reservedelen, hvilket jeg synes er lige i overkanten.

Har I noget bud på hvad der kan være galt? Og hvordan det kan afhjælpes? Eller hvordan jeg kan fortsætte fejlsøgningen?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ring til en VVS, og få ham til at fixe det, eller skift det hele selv, det er mulighederne
Du må kunne måle en modstand, og oplyse den. Jeg kender ikke den konkrete, men det er meget almindeligt med en pt100 føler.
Det vil sige at den er 100 ohm ved 20 grader og positiv altså højere ved stigende temperatur. Når det er en fejl der kommer og går, kan det ofte hjælpe at tage føler ind, og lade loddekolben røre alle (ganske få) lodninger. Du har svært ved at måle da fejlen måske ikke er der medens du måler. Ellers køb en ny og prøv ad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har monteret det hele igen og der er nu gået 3 timer uden fejl. Jeg har ikke ændret noget siden sidst, så forventer/frygter at det stopper med at virke på et tidspunkt igen.

Angående modstanden, så tror jeg ikke der er tale om en PT100-føler. Ved stuetemperatur måler jeg ca. 500 Ohm, hvilket passer godt med tabellen i manualen (afsnit 3.1 på s. 16 i http://www.bosch-climate.dk/files/2...TA211E.pdf).

Betyder afbrudt udeføler. Hvis det kun er periodemessigt, kan det være en løs forbindelse, knækket ledning ol..
Der er ingen tvivl om at klimastyring er den bedste løsning. Men hvis du har fejl på et ældre fyr, kan man godt leve med at bruge fremløbstemp.
Jeg kan ikke lige huske hvordan de følere virker, men kommer der en montør ud. Skifter han føler ud "billig" og virker det ikke for du muligheden for et nyt print "dyrt"
Billig=ca. 500,-
Dyr= ca. 5000,-
En klimastyring køre også først korrekt med en eller flere inde følere

it is better to burn out than to fade away

Ja, det virker lidt simpelt blot at styre fremløbstemperaturen kun efter udetemperaturen, selvom man kan justere lidt på varmekurven på en række drejeknapper.

En opdatering på selve problemet er, at jeg har klippet 1 cm af ledningen mellem fyr og udeføler i hver ende for at få noget frisk kobber frem i håb om bedre overførsel (lignede det havde set bedre tider). Det afhjalp ikke problemet.

Til gengæld er problemet forsvundet og jeg overvejer om det er det mildere vejr. Da der var problemer var der i hvert fald temperaturer ned til -7 grader C. Manualen siger den skal fungere til -20 grader C og ikke gå i stykker før -30 grader C (og det har jeg nu svært ved at forestille mig, at den gør - men noget skal de jo skrive). Kan lodningerne lade sig påvirke af kulde således og kan I forestille jer, at problemet kunne afhjælpes med et kort besøg af en loddekolbe (som tidligere foreslået i tråden)?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis