Maling af stuk

Nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg bedst maler en rigtig pæn loftstuk uden at detaljerne forsvinder? Bør jeg fortynde malingen?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på LDS

Jeg kan ikke sige dig hvordan, men jeg kender resultatet af 100 års maling på mine flotte stuk rosetter. Jeg tog 1 af dem ned og prøvede at få de mange lag maling af. Jeg fik en stor overraskelse over hvor flot det stuk var og hvor mange detaljer der var gemt. Jeg skriver var, for samtidig gik den så meget i stykker at den ikke kan bruges mere.

Jeg har forsøgt at tage afstøbning af den, for at genskabe den, det er ikke lykkedes ENDNU.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er en oprindelig stuk der er 100 år gammel. De tidligere ejere har renset den flot ned. Så jeg tænker ikke at jeg skal tage den ned - men er der noget man skal gøre for at undgå at der forsvinder detaljer når man maler en stuk? Håber det lykkes dig at samle din stuk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er desværre en kamp du ikke kan vinde.

For hvert lag maling du lægger på vil de skarpe kanter og krummelurer blive mere og mere udviskede, og det hjælper ikke at tynde malingen op, for du skal så bare bruge 4 -5 lag for at dække istedet for 2, og så er du ligevidt. 

Så se i øjnene at stukken skal renses ned med mange års mellemrum, og glæd dig over at stukken har overlevet en menneskealder, og med lidt held kan overleve endnu en. 

Da jeg var barn (i 70'erne) var det meget almindeligt at lave sænkede lofter, og så satte man lægter op og dermed ødelagde de fine gamle stukarbejder. Min far brugte mere end et år på at redde sådan en stuk i vores lejlighed, da han samtidig rensede den ned. Da han kom ind til det oprindelige lag, kunne han se at der havde været brugt farver, så blade var grønne, og blomster i røde og gule nuancer, dog var der ingen guld, som man ellers ser i diverse slotte 

Så løsningen kunne være at male stukken op med farver, for dermed at undgå at male den så mange gange, men det hænger jo dårligt sammen med nutidig indretnings stil. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svaret!
Bergquist2... Jeg undrer mig lidt over, at ingen endnu har foreslået dig at male stukken med limfarve, som før plastmalingernes tid. Men det er sådan, det bør gøres.

Det er korrekt, at mange overmalinger efterhånden vil udviske stukkens relief. Bruger du limfarve, er det overkommeligt at vaske stukken ned inden nymaling, hvorved den tidligere limfarve vaskes bort. På den måde vil stukken altid bevare sine tydelige mønstre.

Akrylplastmalinger har meget stærke bindemidler, som ikke er vandopløselige, når de først er tørre. Derfor limfarve... altid.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også