El-fyr - som supplement til pillefyret?

Hej

Jeg har i dag et pillefyr til opvarmning, men ville gerne lave det så jeg kunne opvarme med el på radiatorene i stedet for (i perioder).

Findes der et el-fyr til det formål? - eller kunne jeg egentlig bare montere en alm. lille vandvarmer ala. denne?

http://www.multikoeb.dk/el-vandvarm...5-kw-p7013

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er du da fuldstændig vimmer mand, det bliver så dyrt at du aldrig vil bruge det. Men du kan få en varme pumpe der leverer varmt vand i stedet for luft, det vil dog nok ikke blive den temperatur dit pille fyr kan leverer.

Du kunne jo også koble en større silo til pille fyret så det kunne køre i flere uger !

Der må jeg give Jørgen ret , det vil blive vanvitigt dyrt i drift , det er faktisk ulovligt at lave (ohm`s) elvarme i helårsbeboelser , men der er jo luft til vand varmepumper og så skal du have udskifter alle radiatorerne til nogle meget store da fremløbstemperaturen kun  er 35-40 gr. C

Men er er jo også luft til luft varme pumpe som back up eller suppelement .


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg er helt enig i jeres argumenter og forstår dem fuldt ud, men de overvejelser er forlængst overstået og jeg har lagt mig fast på at det er denne løsning jeg ønsker. Det skal kun bruges meget sjældent, og derfor gør det ikke noget at det er dyrt i drift - hvis det til gengæld er nemt og billigt at installere.

Som Svend skriver, så er det en ulovlig instalation. Så du vil få ualmindeligt sværet ved at få det lavet.

Annonce
Det er noget jeg selv skal lave - men det er selvfølgelig relevant om det er lovligt. Jeg forstår dog ikke hvordan det kan være ulovligt - for jeg går ud fra at det ikke er ulovligt hvis jeg går i silvan og køber et par el-radiatore og sætter dem op i boligen?

Det kan godt være at jeg skulle forklare lidt bedre hvad det egentlig skal bruges til, for det er som tidligere nævnt kun et supplement. Jeg udlejer en del af boligen, og derfor SKAL varmen fungerer. Grunden til at jeg vil have dette el-fyr som supplement, er at jeg vil kunne slå det til hvis der skulle opstå et problem med pillefyret, eller til nød hvis jeg skal ud og rejse og ikke har mulighed for at rense fyret. Der er altså tale om en nødløsning der kun vil blive brugt hvis jeg ikke kan bruge den normale installation - max en uge om året. Det er samtidig derfor at det er vigtigt for mig at det er billigt og simpelt at installere - men at driftomkostningerne ikke er vigtige - det er en ren backup løsning.

Det er noget folketinget vedtog midt i  firserne , man må godt have elvarme i sommerhuse men ikke i helårsbeboelse. Dem som har elvarme da loven blev vedtaget må forsat godt have det , men man må ikke installere elvarme mere i helårsboliger.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Okay - og det gælder også når boligen er opvarmet af pillefyr, og der kun er tale om et "backup" fyr?
Jeg har til dels det system, idet jeg har en VVB, på min centralvarme, hvor der også er mulighed for at opvarme med el.
Det kan fint holde vandet i hele anlægget oppe i mere end frostfri, så vi kan forlade pillefyret ifm en vinterferie, hvis det skulle blive nødvendigt.
Jeg vil bestemt mene, at den løsning du skitserer, på en fiks måde kan klare problemet, om end den måske ikke kan få temperaturen nok op-
Jeg synes vandtilslutningerne ser lidt små ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis