El-fyr - som supplement til pillefyret?

Hej

Jeg har i dag et pillefyr til opvarmning, men ville gerne lave det så jeg kunne opvarme med el på radiatorene i stedet for (i perioder).

Findes der et el-fyr til det formål? - eller kunne jeg egentlig bare montere en alm. lille vandvarmer ala. denne?

http://www.multikoeb.dk/el-vandvarm...5-kw-p7013

Hej Jeg har i dag et pillefyr til opvarmning... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville da være noget nemmere at lære lejeren at rense fyret også mere økonomisk.

Selv piger kan finde ud af den slags.

Køb et par 2200W varmeblæsere til under en 100 lap stykket som back up , de fylder ingenting , og er altid klar til brug.......

elektriker fra jævnstrømmens tid

Svend/Håndværkeren: Jeg sætter pris på jeres hjælp, men løsningen er valgt, og det er sådan jeg ønsker at lave det - jeg har mine grunde. Jeg vil derfor meget gerne høre fra jer i forhold til det spørgsmål jeg stiller, men andre løsninger kommer ikke på tale.

ktm:
Det lyder egentlig ret smart, for jeg har også selv en kombi VVB, men havde ikke tænkt over at jeg kunne bruge den "omvendt" så den varmede vandet fra radiatorenen om, i stedet for omvendt. Men hvordan gør du praksis? - For jeg kan jo godt manuelt starte cirkulationspumpen, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg åbner for 3-vejs ventilen så vandet løber op igennem - den gør den jo normalt kun hvis fyret er varmere end VVB .. ?
Omk. vandvarmeren jeg linker til så er 3500w naturligvis ikke voldsomt for en hel bolig, men evt. kombineret med den løsning du nævner, tror jeg den kan holde en nogenlunde temperatur (og ellers kan de sidste grader klares med en elradiator). Det er mere om der er noget "farligt" ved at installere det på den måde, som jeg måske har overset.

Hvis den skal kunne leverer den samme varme som fyret giver, skal der jo mindst en 5 kw. vandvarmer til.

Skal vi nu ikke lige prøve at være lidt konstruktive, og ikke P...... på manden.
Lige med hensyn til den gennemstrømningsvandvarmer du har linket til, er der som KTM skriver "lidt små vandtilslutninger" . Det er fordi det er beregnet til brugsvands vandtryk. Det kan være 2-4 bar, medens trykket fra en cirkulations pumpe kun er ca. 10% af det. Og der står at den kan give 2 l/min så det er nok der begrænsningen ligger. Altså om din cirkulationspumpe kan få nok vandgennemstrømning igennem til at aftage den varme den kan give. Men det er der ikke nogen farligt i, termostat slår fra men så får du jo ikke den effekt du gerne vil have.

Og det er helt sikkert at det vil forstyrre dit flow hvis alt vandet skal igennem den også til daglig.

En almindelig 30l vandvarmer har 1/2" eller 3/4" rør. Det kan bedre gå  - MEN ved 380 v er den kun på 3 kw.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Ok - den skal selvfølgelig ikke ende med at fungerer som en flaskehals, jeg troede ikke det var noget problem at vandet jo netop bare skal cirkulere igennem den. Men hvis jeg nu er opmærksom på at finde en med en ok rør-dimension .. er der så umiddelbart andre udfordringer jeg skal være opmærksom på?

Det du ellers kan gøre er at svejse en sammen selv eller din smed. Og så købe en elpatron med tilslutningsboks, og termostat hos JEVI i Vejle.

http://www.jevi.dk/Produkter/Vaeske...lpatroner/

Du skal have en ca 100-120 mm rør ca. 600 mm lang (se mål på varmelegeme) Der svejses endebund i begge ender.

I den ene ende i svejses en 2" muffe til montering af varmelegeme, og og på siden  svejses 2 rørtilslutninger i som svarer til dimension af dine rør. Er de lige over for hinanden svejses en ledeplade inden i så vandstrømmen ledes rundt om hele varmelegeme. Er du i tvivl vil jeg gerne skitsere det for dig. Ellers spørg hos JEVI de er eksperter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det lyder rigtig fornuftigt - jeg kan dog ikke helt se det for mig så ja, du må meget gerne lave en hurtig skitse hvis du har tid!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis