Er flg lovlig indeling på fler trådet kabel

Jeg har i en instalation observeret at der er 3 stk 1p+n 230v sikrings afbryddere på hver af de 3 ledninger i et 5 ledet kabel 2.5kv der kører frem i et sommerhus det er samme fase der bruges dvs der er ikke 400v imelllem ledningerne 

efter gennemgang viser det sig at man har lavet det flg :

dvs

brun = sik 1 går til udendørs skur (egen jord spyd)

sort = sik 2 går til elradiator 1200W

sort/hvid = sik 3 går til elradiator 1200W

blå = fælles nul til de 3 forbrugere 

jord til radiatorer 

er dette lovligt ,jeg vil mene det var en gruppe afbryder3p+n 10a der skulle bruges istedet for at undgå der er strøm på halvdelen af kablet hvis en af sikringerne er afbrudt 

er det nogen man skal se og få rettet af prof 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man kan da ihvertfald sige at det er en alternativ løsning. Og jeg mener ikke det er lovlig. I en  kabel skal alle faser udgå fra samme gruppe. Men det er for at kunne afbryde for hele kablet samtidig.

Hvis du har en 3 polet (+ nul ) sikringsgruppe med smeltesikringer, har du samme problem som du beskriver hvis der går 1 sikring, og det er ok.  

"din" løsning er heller ikke ok med hensyn til fordeling af belastning imellem faserne.

Jeg vil mene at du bør have elektriker til at sætte ny gruppeafbryder op. Evt. 13A da udhus er med. (og sikkert 1,5 mm2 kabel derude) Ellers kunne det være 16A


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hurtig hovedregel omkring el: Hvis du ikke er sikker på hvad du har med at gøre, så få en elektriker til det.

Skal det forstås som i kun har en fase og nul ind i sommerhuset?

Der må ikke gå flere grupper gennem det samme kabel med mindre det er tydelig mærket op. Jeg ville som elektriker aldrig gøre det og ville i enhver lignende situation vælge en 3p+n til forsyning.

Hvis det skal høres rigtigt, så Gør det selv...
Hurtig hovedregel omkring el: Hvis du ikke er sikker på hvad du har med at gøre, så få en elektriker til det.

Skal det forstås som i kun har en fase og nul ind i sommerhuset?

Der må ikke gå flere grupper gennem det samme kabel med mindre det er tydelig mærket op. Jeg ville som elektriker aldrig gøre det og ville i enhver lignende situation vælge en 3p+n til forsyning.

Hvis det skal høres rigtigt, så Gør det selv...
Skrevet af BP. gass på 03-02-2015 20:21
Hurtig hovedregel omkring el: Hvis du ikke er sikker på hvad du har med at gøre, så få en elektriker til det.

Skal det forstås som i kun har en fase og nul ind i sommerhuset?

Der må ikke gå flere grupper gennem det samme kabel med mindre det er tydelig mærket op. Jeg ville som elektriker aldrig gøre det og ville i enhver lignende situation vælge en 3p+n til forsyning.

 

der er  flg i tavlen

1 stk 3p+n 13a til elvandvarmer 2.5kv direkte til forbruger

1 stk 3p+n 13a til komfuret 2.5kv direkte til forbruger

1 stk 1p+n 10a ene del af huset lys+stikkontakter fremført med 1,5kv kabel direkte 

1 stk 1p+n 10a anden del af huset lys+stikkontakter fremført med 1,5kv kabel direkte

ovennævnte er udført med med korekte kabler 

og så den nævnte inst som nævnes i spørgsmålet 

 

 

Og lige en opdatring til BP Gas.

Du skal kun klikke en gang på send, systemet er bare gået i vinter dvale så det er læææææænge om at reagere.

Annonce
Skrevet af BP. gass på 03-02-2015 20:21
Hurtig hovedregel omkring el: Hvis du ikke er sikker på hvad du har med at gøre, så få en elektriker til det.

Skal det forstås som i kun har en fase og nul ind i sommerhuset?

Der må ikke gå flere grupper gennem det samme kabel med mindre det er tydelig mærket op. Jeg ville som elektriker aldrig gøre det og ville i enhver lignende situation vælge en 3p+n til forsyning.

 

dvs når de 3 stk 1p+n bliver rettet til 1stk 3p+n (m smelte sikring) så er det efter bogen selvom der er et skur på og 2 stk radiatorer 

Jeg har kunnet læse mig frem til at man må køre 13a igennem 1,5kv vil det være en fordel og så få monteret en 3p+n med 13a istedet for en med 10a ?

 

 

Det behøver ikke at være smeltesikringer, det kan udmærket være automatsikring. Ved de 13 Ampere kan du tilslutte lidt mere i udhus eller en ekstra radiator senere. De 2,5mm2 ville normalt give lov til 16A sikr. men hvis du har lysinstallation i skuret må du nøjes med 13A

Og når elektriker er ved det, vil han sikkert fordele det på alle faser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ovre i skuret sidder en afbryder iøvrig til en pumpe der står i en brønd til siv drænet 

derudover er der lys+stikkontakt i skuret incl jord 

den med de 13a lyder fristende især da der er en kløver koblet på engang imellem i skuret

det med automat sikring hvad fordel er der i sådan en ifh til alm sikringen hvor man kan se hvor fejlen ligger hvis der sker en kortslutning fx

dette vil jeg jo ikke kunne se med automat

Der er ikke anden fordel med automatsikringer end du ikke behøver at have sikringer på lager. Der er fordele ved smeltesikringer med hensyn til startstrøm ved motorer og svejsning. Kommer den 4 leder kabel helt ud i skuret ?? så har du mulighed for en 3 faset stikk. Når alle faser bliver monteret inde i tavlen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

nej kablet går ikke hele vejen til skuret ,det løber flb :

fra eltavlen løber kablet til et eludtag hvor kablet er brudt og den ene radiator er monteret ,derfra løber der et 5 ledet under gulv tværs under stuegulvet til den anden radiator til et strøm udtag hvor radiator nr 2 er monteret

fra dette udtag løber et 5 ledet kabel ud i køkken til et eludtag dette er der ikke monteret noget i ,men herfra løber et 2 ledet 1.5kv over i skuret under jord

der er jordspyd ved skuret til pumpe mm

spændende måde man lavede det på i 1976 hvor huset er fra med at man splittet kablet på denne måde fra dåse til dåse

strøm til radiator trækkes ud af udfra runde lampe udtag hvor de 5 ledninger er monteret rundt i klemmerne i udtaget

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis