Motor hakker når den ikke er helt varm.

 Følg tråden
jimkoc
jimkoc
Indlæg: 6
Postnr: 7600
jimkoc jimkoc

Hej.

Har en ældre WV Polo årgang 84. 1,1 motor. Den starter fint og går også godt i tomgang. Men især nu hvor det er koldt, har den med at sætte ud og hakker i motoren inden den er helt drift varm. Bilen har manuel choker og gammeldags tændingssystem med platiner i strømfordeleren. Har forsøgt med karburatorsprit i tanken, uden det store held.

Når den begynder at hakke, kniber det med den vil tage gassen. Så er man nød til at geare ned og træde på speederen igen så hjælper det lidt igen. Men de første 5-10 kilometer er de værste.

Hele tændingssystemet er udskiftet, Ny rotor, strømfordelerdæksel, tændrørsledninger, tændrør, platiner.

Er der foresten nogen der ligger inde med et bagsæde, eller kender til hvor man kan finde et. Har prøvet diverse ophuggere uden held. Vi mangler et bagsæde til bilen, har søgt på nettet hvilket heller ikke har givet noget resultat.

På forhånd tak....

jimkoc
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren

Når du nu har manuel choker, kunne det jo tænkes at du lukker for tidligt af, prøv at nøjes med kun at skubbe den halvt ind når den er startet og når den så begynder at ose kan du tage chokeren fra.

Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter

Det kunne godt lugte lidt af karburator/benzin problemer. Nu kan jeg ikke lige erindre hvilken karburator der sidder på en 1,1'er. Har du mulighed for og sætte et billede på uden luftfilter ???

Men ellers ville jeg nok som det første tjekke hvor meget benzin pumpen giver i minuttet samt rense karburatoren. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
uldal
uldal
Indlæg: 4769
Postnr: 6500
uldal uldal
Ja, og så det skide ånderør ved påfyldningen

 

jimkoc
jimkoc
Indlæg: 6
Postnr: 7600
jimkoc jimkoc Trådstarter
Hej.

Takker for jeres svar.

Har også tænkt på karbratoren, om den trænger til en rensning/justering, ny benzinfilter/luftfilter samtidig.
Den lugter meget af benzin selv i driftvarm tilstand.

Har lige kigget på benzinfiltret der ser ikke ud til det er skiftet inden for de sidste par år.

Mener karburatoren er en Solex.

Nu er det ikke mig men fruen der bruger bilen til og fra arbejde, og da hun har omkring 45 km til job. Skulle den jo nok være godt varm, men stadig hakken af og til. Hun siger det er ligesom blevet værer de sidste par dage.

Men ingen hakken når man starter den i kold tilstand og den bare står og går i tomgang, ud over den lugter meget af benzin ud af udstødningen...

Er der forresten nogen der ligger inde med tekniske foreskrifter om motoren m.m.

Men ingen der kender til et bagsæde til sådan en fætter???????
jimkoc
Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Skrevet af jimkoc på 04-02-2015 12:49
Hej.

Takker for jeres svar.

Har også tænkt på karbratoren, om den trænger til en rensning/justering, ny benzinfilter/luftfilter samtidig.
Den lugter meget af benzin selv i driftvarm tilstand.

Har lige kigget på benzinfiltret der ser ikke ud til det er skiftet inden for de sidste par år.

Mener karburatoren er en Solex.

Nu er det ikke mig men fruen der bruger bilen til og fra arbejde, og da hun har omkring 45 km til job. Skulle den jo nok være godt varm, men stadig hakken af og til. Hun siger det er ligesom blevet værer de sidste par dage.

Men ingen hakken når man starter den i kold tilstand og den bare står og går i tomgang, ud over den lugter meget af benzin ud af udstødningen...

Er der forresten nogen der ligger inde med tekniske foreskrifter om motoren m.m.

Men ingen der kender til et bagsæde til sådan en fætter???????

Når motoren går fint i tomgang uden udsættere og uden at lugte af benzin, fortæller det bare at tomgangsdelen af karburatoren virker ok. 

Hvis den lugter af benzin kunne det være at en rensning er kuren. Husk lige og kontroller at svømmerventilen lukker tæt samt svømmerstanden er efter foreskrifterne. Kender desværre ikke data for motor/karburator. Men du kan uden tvivl finde disse her på nettet når du søger på motorkoden. 

Når motoren går på den måde må den også gå meget få km pr liter. 

Luftfilter sker der ikke noget ved at skifte, tværtimod. 

Der er ikke andet end og gå i gang med fejlfindingen. Vinteren er aflyst her fra weekenden jævnfør DMI.  

Bagsæde kan jeg ikke klare. Men prøv og grip knoglen og ring til nogle af de mindre ophuggere. Det er nok der du har de bedste muligheder. 

 

 

 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
grossmann
grossmann
Indlæg: 1059
Postnr: 6520
grossmann grossmann
Selvom du siger al tænding er nyt er der noget der siger mig du har fugt i tændingen. Det har de ældre poloer tit haft bøvl med om vinteren, da jeg arbejdede på værksted. Prøv lige at tage strømfordeleren af og få den tørret godt og så giv det hele en gang silikone spray. Nogen bruger klarlak, men jeg synes bedre om silikone.


 

PeterR
PeterR
Indlæg: 3631
Postnr: 4000
PeterR PeterR
Man hælder vel ikke karburator sprit på biler mere, man tanker vel bare benzin med ethanol tilsat hos Statoil eller 123 og sikkert også andre.

Jeg ved godt jeg gentager mig selv. Men undres altid over alle de karburator sprit dunke der ligger i kassen ude for min Statoil. Men den kære ejer af tanken skal jo også leve.

MVH
Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren

Tror at mange bil ejere ikke tænker over hvad ethanol i virkeligheden er

GardenGirl
GardenGirl
Bruger slettet
Indlæg: 399
GardenGirl GardenGirl
Ja - og mange burde blot købe en nyerere bil (ved at kigge på totalomkostninger)
- det ville være billigere, end at reparere på det gamle l...rt.
jimkoc
jimkoc
Indlæg: 6
Postnr: 7600
jimkoc jimkoc Trådstarter
Ja det kan du have ret i, det ville vi også gerne. Vi har en ny bil fra 2012. Den gamle Polo bruges kun til transport til og fra arbejde.

Men derfor kunne det da være rart at bilen kører godt....
jimkoc
nomaden
nomaden
Indlæg: 254
Postnr: 7800
nomaden nomaden
Nye biler går også i stykker og så koster set kassen da der skal en computer på for at se hvilken fejl der er på bilen.
Se på ebay efter sædet der er mange ting du kan være heldig at finde.
polobjørn
polobjørn
Indlæg: 1666
Postnr: 4220
polobjørn polobjørn
Skrevet af PeterR på 05-02-2015 20:38
Man hælder vel ikke karburator sprit på biler mere, man tanker vel bare benzin med ethanol tilsat hos Statoil eller 123 og sikkert også andre.

Jeg ved godt jeg gentager mig selv. Men undres altid over alle de karburator sprit dunke der ligger i kassen ude for min Statoil. Men den kære ejer af tanken skal jo også leve.

MVH
Hej
JO man hælder Stadig kaburatorsprit på biler der har en kaburator - men kun hvis det er nødvendigt og det er det tit når temperaturen ligger under + 4 gerader
Hilsen polobjørn

 

 

 

 

"AUTOELEKTRIKEREN"
jimkoc
jimkoc
Indlæg: 6
Postnr: 7600
jimkoc jimkoc Trådstarter
Hej.

Tak endnu engang for jeres svar.

Men de sidste par dage er det blevet helt galt når man har startet motoren, den starter stadig fint. Men kort tid efter hakker den og vil ikke rigtig tage gassen. Lige meget hvordan man stille på den manuelle choker hakker den. Det lyder næsten som om den kun går på 3 cyl. Indtil den er rigtig varm.

Motoren sætter ud i tomgang selv om man trækker i Chokoren???????

Chokeren virker fint, den åbner og lukker i spjældet som den skal. Men må nok indrømme at den lugter meget af benzin i tomgang, også når den er driftvarm.

Men jeg kan ikke finde nogen data på karburator - tændingsanlæg eller motoren iøvrigt. Hvor finder man motorkoden som der er foreslået i et tidligere svar.

Ellers må vi nok betale et værksted for en justering m.m.
jimkoc
grossmann
grossmann
Indlæg: 1059
Postnr: 6520
grossmann grossmann
Prøv lige det jeg skrev længere oppe. Den vil lugte af benzin hvis den ikke forbrænder rigtigt.


 

polobjørn
polobjørn
Indlæg: 1666
Postnr: 4220
polobjørn polobjørn

Hej

Tror  du måske har en tændingsfejl - rens tændkabler og hætter et af gangen ved  at tørre med en klud med sprit - rens også strømfordelerdækslet udvendigt og indvendigt med sprit (husk at vente til det er helt fordampet inden du starter)

motorkoden kan du sikkert finde på det store klistermærke som normalt sidder i bagagerummet i nærheden af reservehjulsbrønden !

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Vil du være med? Log ind for at svare.